Tentoonstellingen aanmelden

Jeroen Eisinga – Expeditie Eisinga

De Electriciteitsfabriek, Den Haag

Tip van Museumtijdschrift:

Weet u dat Nederland een turbinehal heeft die met gemak op kan tegen de turbinehal van Tate Modern? Waar in Londen spectaculaire tentoonstellingen waren te zien van Louise Bourgeois en Olafur Eliasson, toont Jeroen Eisinga in de Haagse Electriciteitsfabriek filmkunst op gigantisch formaat. Eisinga is vooral bekend van zijn film ‘Springtime’, 2012, waarin hij langzaam bedolven raakt onder 150.000 bijen en de opgelopen bijensteken ternauwernood heeft overleefd. Zijn nieuwste werk ‘Nightfall’, 2018, draait om een kudde schapen in een sneeuwstorm op een bevroren meer. Langzaam worden de schapen bedolven onder een witte sneeuwlaag totdat ze stokstijf opgaan in het desolate landschap. Twee dode lotgenoten liggen in het wak aan hun voeten. Over rouw, lijden en het tarten van het uithoudingsvermogen gaat dit op het netvlies brandende werk, niet alleen van de schapen maar ook van de filmploeg. Let op: het is koud in deze indrukwekkende, rauwe ruimte en de openingstijden zijn beperkt.

Met Jeroen Eisinga brengt de Electriciteitsfabriek filmkunst naar de oude turbinehal.
Expeditie Eisinga toont zes films van Jeroen Eisinga. Nightfall (2018) is de directe aanleiding voor de tentoonstelling. Nightfall is Eisinga’s nog niet eerder vertoonde en meest ambitieuze filmproject tot nu toe.
Expeditie Eisinga is de vierde tentoonstelling in de serie winterwerkplaatsen van de Electriciteitsfabriek. De ruige Electriciteitsfabriek is hiervoor bij uitstek geschikt. Het geeft ruimte: zowel de fysieke ruimte om groot uit te pakken, maar ook de ruimte om het werk op een andere manier aan het publiek voor te stellen dan binnen de gebruikelijke schone, witte muren van museum of galerie waardoor de betekenis anders kleurt.

Nightfall, toont een bevroren meer. Op het meer staat een kudde schapen rondom een wak. Enkele schapen zijn in het wak vastgevroren. Er woedt een sneeuwstorm, de schapen bewegen wat maar staan vooral stil. Langzaam en traag worden ze door de sneeuw bedekt. De zon gaat onder.

Jeroen Eisinga in turbinehal
Stichting Electriciteitsfabriek is in 2013 opgericht met als doel de leegstaande turbinehal van de oudste, nog werkende elektriciteitscentrale van Nederland, van eigenaar Uniper, aan het Constant Rebecqueplein een betekenisvolle plek in het culturele  klimaat van Den Haag te geven. Gedeelde belangstelling en een warm hart voor architectuur, beeldende kunst, theater, muziek en dans vormen de kern van de organisatie. Kunst toegankelijk maken voor breder publiek is onze uitdaging, geholpen door de turbinehal.
Na drie winterwerkplaatsen die het publiek nadrukkelijk meenamen in het maakproces in de fabriek, gaat Expeditie Eisinga komende winter vooral om concentratie en verdieping, waarbij films van Jeroen Eisinga worden getoond.

Jeroen Eisinga – EXPEDITIE EISINGA 
Film kent een specifiek werkproces, waarbij veel in de voorbereiding achter de schermen plaatsvindt. Die voorbereidingstijd is vaak lang en alles – camerahuur, crew, locaties, acteurs – is kostbaar. Ieder shot wordt zorgvuldig gepland. Het filmen zelf duurt vaak maar kort, een paar dagen meestal, waarna de film verder vorm krijgt tijdens de montage. Veel van het proces van het filmmaken speelt zich onzichtbaar af: in het hoofd van de regisseur, in de voorbereiding, in het filmlab. Voor het werk van Jeroen Eisinga geldt dat in extreme mate. Hij filmt op kostbaar analoog materiaal – eerst 16mm, nu 35mm bioscoopformaat film. Zijn films zijn bedrieglijk eenvoudig in beeld, maar uitzonderlijk complex om te maken. Die complexiteit ligt niet in de hoeveelheid shots of een groot aantal scenes of locaties, maar in het feit dat vrijwel de hele film afhangt van één gegeven, één moment, wat precies zo gefilmd moet worden als de filmmaker het bedacht had, terwijl tegelijkertijd de vaak extreme omstandigheden zich maar lastig laten regisseren. Alles hangt af van het moment waarop gefilmd wordt: als het niet lukt, is de film verloren.

Vandaar de titel Expeditie Eisinga: het filmwerk van Eisinga is als een zoektocht naar onbekend terrein, waarvan het succes afhangt van de juiste voorbereiding en van het uithoudingsvermogen van de filmmaker en van de ploeg. Fysieke en mentale uitputting liggen op de loer.

Beeld: Zaaloverzicht Electriciteitsfabriek Den Haag, met links Jeroen Eisinga’s film ‘Nightfall’, 2018, en rechts ‘Springtime’, 2012. Foto: Nico Laan.

Van 7 mrt 20 19

t/m 7 apr 20 19