Keramiek is vandaag hotter dan ooit. Naast het pottenbakken, ontwikkelde keramiek zich vanaf de jaren 1950 ook tot een volwaardig artistiek medium en kreeg het een plaats binnen de schone kunsten. Internationaal experimenteren kunstenaars van Pablo Picasso tot Joan Miró met keramiek.
Ook in België staat een generatie kunstenaars-keramisten op, die al snel nationaal en internationaal succes oogst. Het Museum Albert Van Dyck toont vier belangrijke namen uit die eerste generatie: José Vermeersch met zijn aardekleuren mensen en honden, Rogier Vandeweghe en Pierre Culot met hun monumentale vazen die de mens evoceren en Lutgart De Meyer met haar kleurrijke abstracte vouwvormen.
Deze tentoonstelling toont eveneens vier koplopers uit de generatie die daarna komt: Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet en Bie Michels. Zij richten hun aandacht niet alleen op het object maar ook op het materiaal, de klei. Zo werkt Anne Ausloos met klei uit de buurt van het Museum Albert Van Dyck. Alexandra Engelfriet brengt dankzij video de beleving van klei over. Een niet te missen tentoonstelling die verschillende stromingen en facetten van keramiek toont.
Beeld: Alexandra Engelfriet ‘Immerse, impress, imprint’ 2020, Viervaart, Groede, Nederland/the Netherlands, foto Iris Cornelis