De tentoonstelling Keith Haring: Grace House Mural presenteert het vroege werk van Keith Haring uit de periode 1980-1984. De focus ligt op het spontane en performatieve karakter van Harings oeuvre.

Van zijn krijttekeningen in de metro en zijn ‘automatische tekeningen’ voor de dansvoorstelling Epochal Songs (1982), tot een originele, dertiendelige muurschildering afkomstig uit Grace House, New York. Met de foto’s van Tseng Kwong Chi, performancekunstenaar en vriend van Haring, duiken we nog verder in hun bruisende scene.

Keith Haring ontwikkelde een iconische beeldtaal van schijnbaar eenvoudige, maar veelbetekenende en energieke motieven. Het werk van Haring adresseert kwesties die onverminderd relevant zijn, zoals racisme, oorlog en gendergelijkheid. Haring zocht zijn publiek bewust op, in de metro, in clubs en op straat, en liet zich ter plekke al tekenend of schilderend fotograferen. Ook Harings kenmerkende snelle, vloeiende en energieke lijn, illustreert zijn spontane en publieke werkwijze.

Beeld: Keith Haring