Wat is de realiteit? Hoe komt het dat deze door de een anders wordt ervaren en waargenomen dan door de ander? Vanuit deze vraagstelling maakte kunstenaar Lotta de Beus (1974) de serie The Great Escape (2013-14). Museum MORE toont nu een selectie van drie schilderijen en twee houtskooltekeningen.
Droomachtige sfeer
The Great Escape heeft een droomachtige sfeer, die tot uiting komt in de voorstelling en in het materiaalgebruik. Door gebruik te maken van elementen uit de zichtbare werkelijkheid verleidt de kunstenaar de kijker om in haar fictieve wereld te stappen. Eenmaal ingestapt, zijn de voorstellingen ineens minder makkelijk te lezen en roepen ze juist vragen op. Waar kijken we nou eigenlijk naar?
De Beus ensceneerde haar voorstellingen van begin tot eind. Eerst maakte ze kostuums en maskers, waarin vervolgens vrienden figureerden op zorgvuldig gekozen locaties. Van dit schouwspel maakte de kunstenaar zelf een 8mm film. Dit bewegende beeld, en ook de foto’s die zij tijdens deze sessies maakte, dienden als bronmateriaal voor de uiteindelijke kunstwerken. Met deze uitvoerige werkwijze creëerde De Beus een zekere afstand tot haar eigen realiteit. Door een ‘gefilterde’ of vervreemdende werkelijkheid te tonen, krijgt de kijker voldoende ruimte voor een eigen interpretatie.
Beeld: The Assistant’s Barbecue | 2014 | acrylics on canvas | collection Lotta de Beus