Voor de 31ste editie van Kunsthal Light maakt kunstenaar Machteld Rullens een site-specific werk in de vijfentwintig meter lange ‘etalage’ langs de hellingbaan van Kunsthal Rotterdam. In Scrap Yard Abstraction transformeert Rullens kartonnen verpakkingsmateriaal, afkomstig uit de Kunsthal, tot kleurrijke wandobjecten. De werken gaan in de installatie een relatie aan met elkaar, de architectuur van HAL 6 én grote muurschilderingen van haar hand.

Rullens geeft haar eigen draai aan schilderkunst door karton te gebruiken als haar canvas. In tegenstelling tot een blanco schildersdoek ervaart ze meer vrijheid bij het bewerken van dozen, waarbij ze op een impulsieve manier met het materiaal kan omgaan. Rullens vormt en herschikt de zachte kartonnen dozen met behulp van lagen olieverf en epoxyhars tot harde sculpturen met een glanzende, porseleinachtige huid. Hiermee zet ze de vergankelijkheid van verpakkingsmateriaal om tot een duurzaam kunstwerk. Bij het aflopen van de hellingbaan van de Kunsthal worden de sculpturale objecten platter en gaan ze steeds meer lijken op traditionele schilderijen. Ook brengt Rullens op de achtergrond grote muurschilderingen aan, gebaseerd op de platte vorm van ongevouwen dozen.

MACHTELD RULLENS

Machteld Rullens (1988) woont en werkt in Den Haag. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en het Piet Zwart Institute in Rotterdam. In 2019 ontving Rullens de Koninklijke Prijs voor Moderne Schilderkunst. Haar werk is tentoongesteld in meerdere solo- en groepstentoonstellingen in onder meer Amsterdam, Los Angeles, New York en Japan. Rullens wordt vertegenwoordigd door galerie Martin van Zomeren in Amsterdam, Sorry We’re Closed in Brussel en Overduin&Co in Los Angeles.

Beeld: Machteld Rullens, Box, Box, Box (Blues Cube), 2023, Courtesy Sorry We’re Closed