Ons woonhuis is decennialang het podium geweest van allerlei maatschappelijke transformaties. Stofzuigers en wasmachines maakten het huishoudelijk werk lichter, koelkasten, fornuizen en mixers veranderden ons voedsel, radio en televisie werden nieuwe huisgenoten. Zeker vanaf de jaren 60 werd ons eten daardoor veelzijdiger en smakelijker, de was schoner terwijl de bewoners beter geïnformeerd en vermaakt werden door nieuwe apparatuur. Opmerkelijk is dat deze innovaties vaak weinig invloed hadden op de positie van mannen en vrouwen; mannen bleven kostwinners, vrouwen zorgden nog steeds voor de kinderen en het huishouden. En de bedrijven die de nieuwe apparaten in grote aantallen goedkoop produceerden, bleven met hun campagnes inspelen op die stereotypen. Toch veranderde de wereld langzaam in de loop van de jaren 70. Op vakantie en in de tienerkamer bleken allerlei draagbare apparaten ineens niet meer zo duidelijk en normatief gekoppeld aan enerzijds mannen en anderzijds vrouwen. De speelse en vaak kleurige vormgeving van bijvoorbeeld walkmans was juist een voorbode van andere rollen voor mannen en vrouwen.

In de tentoonstelling Mannen, vrouwen en hun apparaten laat Design Museum Den Bosch aan de hand van meer dan 450 haardrogers, koffiezetapparaten, stereotorens en televisies zien hoe genderspecifieke rolpatronen vanaf de jaren 60 werden gecreëerd, bevestigd én verkocht. Niet alleen de huishoudelijke apparaten zelf, maar ook hun verpakkingen en de advertenties vertellen je alles over de maatschappelijke verhoudingen van die tijd.