Kunstmuseum Den Haag presenteert dankbaar en trots zijn nieuwste aanwinst: Martha – My Ouma uit 1984 van Marlene Dumas (1953). Het schilderij is afkomstig uit de nalatenschap van Jan Maarten Boll en is overgedragen aan het Rijk. Martha – My Ouma krijgt een vaste standplaats bij het museum. Vanaf 22 april t/m 19 november verwelkomt Kunstmuseum Den Haag het schilderij in een intieme collectiepresentatie.

In het leven van Marlene Dumas doen zich meerdere Martha’s voor. Martha – My Ouma is geschilderd naar een foto uit 1970 van haar grootmoeder ‘Ouma Tottie’.  Op het schilderij zien we een portret en face van een oude vrouw, met geloken ogen en sterk geaccentueerde halsplooien. Het werk maakt deel uit van een serie van drie Martha’s. Zo schilderde ze in 1984 Martha – die bediende en Martha – Sigmund’s Wife.

Met de nieuwe verwerving koestert Kunstmuseum Den Haag een bescheiden, maar prachtige collectie werken van Marlene Dumas, waarbij de nadruk ligt op de vroege werken uit het oeuvre van de kunstenaar. Het museum toont de werken in relatie tot een aantal gedichten van Dumas die zij eerder publiceerde in relatie tot haar kunst. Speciaal voor deze tentoonstelling zal het schilderij Snow White + the broken arm uit 1988 tijdelijk zijn prominente plek in de vaste collectiepresentatie Ontdek het Moderne verlaten.

Nalatenschap
Het schilderij Martha – My Ouma van Marlene Dumas maakte onderdeel uit van de verzameling van Jan Maarten en Pauline Boll-Kruseman. Jan Maarten was als voorzitter van de Vereniging Rembrandt  een belangrijke steun voor musea in het algemeen en in het bijzonder voor Kunstmuseum Den Haag. Hij speelde een cruciale rol in de verwerving voor Nederland van Piet Mondriaans Victory Boogie Woogie (1942-1944), dat dankzij het Rijk in Kunstmuseum Den Haag is geplaatst. Al vroeg in de carrière van Marlene Dumas verwierf hij met regelmaat belangrijke schilderijen en werken op papier van de kunstenaar waarvan er verschillende uiteindelijk een plek hebben gekregen in de collecties van het Rijksmuseum en Kunstmuseum Den Haag.

Beeld: Martha – My Ouma, Marlene Dumas