In de najaarstentoonstelling Maskerade, make-up & Ensor worden Ensors ideeën rond de maskerade, (valse) coquetterie, verleiding, misleiding, het artificiële en het vergankelijke doorgetrokken naar vandaag. MoMu viert de schilders van de mode: het vakmanschap en de onuitputtelijke creativiteit van make-up en haarartiesten in een multimediale tentoonstelling waarin licht, kleur, kunst, mode en make-up elkaar ontmoeten.
Make-up wordt doorheen de geschiedenis vaak met enig wantrouwen vergeleken met het dragen van een masker: een masker om je ware gelaat te verbergen. James Ensor was een kritische observator van de wereld en de mensen rond zich. Hij herkende hun onzekerheden en valse coquetterie. Vanaf 1888 gebruikt Ensor maskers, kleding en accessoires vaak als ambigue instrumenten voor ontmaskering: een manier om de ware aard en diepe gevoelens van zijn maskerwezens te onthullen. Het werk van Ensor leidt naar universele vragen: Waarom dragen we maskers? Waarom is de mens zo bang om zichtbaar te verouderen? Hoe gaan we om met altijd veranderende en onmogelijk te bereiken schoonheidsidealen?
Beeld: James Ensor, Oude dame met maskers, 1889