Vrouwenkunst bestaat niet. Wel kunstenaars die vrouw zijn en hun werk maken vanuit hun vrouwelijke identiteit. Marit Dik, Beth Namenwirth en Tanja Ritterbex brengen ons dicht bij hun persoonlijke leven en geven commentaar op de (kunst)wereld gezien door een vrouwenbril.

Hun originele kijk is uitbundig, ontroerend, soms introvert of hilarisch.

Kwetsbaar en krachtig

Marit Dik creëert scenes op het schildersdoek èn in driedimensionale kastjes waarin meisjes en jonge vrouwen de hoofdrol spelen. Ze portretteert hun kwetsbaarheid en hun onschuld, maar het zijn geen zwakke wezens. Ze zijn onafhankelijk en spelen een spel waarbij de jager de prooi is. De natuur in al haar schoonheid is vaak aanwezig in haar werk. Het versterkt het gevoel van vrijheid van de vrouwen die erin rondlopen en geeft hen kracht.

Keurslijf

Beth Namenwirth schildert een intieme wereld op klein formaat. In kamers zonder ramen leveren haar jonge vrouwen fijntjes commentaar op het beeld dat vrouwen en meisjes opgedrongen wordt door de media of waaraan ze zelf denken te moeten voldoen. Namenwirth doet dat met humor, maar het is soms ook beklemmend. Een serie met beeldvullende torso’s van moderne meisjes gekleed in ultrakorte strakke naveltruitjes op broekjes en rokjes niet groter dan een riem, doen ook denken aan het silhouet van het 19e eeuwse korset. Een keurslijf, waar de vrouw zich in perste om aan het schoonheidsideaal te voldoen.

In charge

Tanja Ritterbex speelt met de invloed van de social media door foto’s en films van zichzelf te posten als uitdagende vlogger en influencer voor de kunst. Hier is zij ‘in charge’.

Haar energieke werk bruist van levenslust. Ritterbex’ turbulente kunstenaarsleven is sinds een paar jaar op een ander spoor gekomen door het moederschap. Haar jonge dochter en hun liefdevolle band verwerkt ze in een voortdurende serie schilderijen, tekeningen en installaties.

Beeld: Beth Namenwirth, Group Yoga, 2019