In december 2024 is het 50 jaar geleden dat de laatste steenkolen in ons land zijn gedolven, maar de impact leeft nog altijd voort. . Dit is een reden voor museum Het Nieuwe Domein om met Mining Myths, een bescheiden solo tentoonstelling van kunstenaar Miriam Sentler, aandacht te geven aan dit moment.

Deze tentoonstelling ontleent haar naam aan een werk van Miriam Sentler uit 2022, dat in 2023 werd aangekocht door Het Nieuwe Domein. Sentler, geboren in 1994 in Stolberg (Duitsland), woont en werkt tussen Nederland en Noorwegen. Ze is niet alleen beeldend kunstenaar, maar ook wetenschappelijk onderzoeker, verbonden aan de Universiteit van Oslo. Haar werk is diep geworteld in haar familiegeschiedenis, waarin haar voorouders actief waren in de bruinkoolwinning in Noordrijn-Westfalen (Duitsland).

Het interdisciplinaire werk van Sentler richt zich op de transformatie van landschappen door industriële invloeden in de moderne tijd. Centraal in haar projecten staat de wisselwerking tussen mens, materie en dier, waarbij ze vooral de culturele en ecologische impact van de olie-, gas- en kolenindustrie onderzoekt. Sentlers werkwijze is gebaseerd op langdurig onderzoek, waarbij ze samenwerkt met lokale bewoners, wetenschappers en andere betrokkenen. Afhankelijk van het onderwerp van haar onderzoek kiest ze een passende kunstvorm, zoals installaties, audio, textiel, video, fotografie, publicaties en tekst. Elk nieuw project daagt haar uit om zich een nieuwe techniek of ambacht eigen te maken.

In de tentoonstelling worden vijf werken gepresenteerd, met als centraal werk Mining Myths, een wandtapijt. Dit tapijt verweeft het thema steenkool met mythologie en verkent de mijnindustrie in Limburg, een gebied dat zich uitstrekt over Duitsland, België en Nederland. Haar onderzoek is mede gebaseerd op de boeken Het Geluk van Limburg van Marcia Luyten (2015) en Het Troje van het Carboon van Bertus Aafjes (1959). Voor dit werk koos Sentler bewust voor een wandtapijt vanwege de historische culturele waarde. Wandkleden werden vroeger vaak gemaakt in opdracht van koningen en industriëlen en verbeeldden belangrijke maatschappelijke verhalen en mythen.

Centraal in het wandtapijt Mining Myths staat Sint Barbara, de beschermheilige van mijnwerkers, die verwijst naar een beeld dat in de jaren ’50 bij de Oranje Nassaumijn IV in Heerlen stond. Dit werk functioneert, net zoals oude wandtapijten, als een visueel medium dat verhalen vertelt over het verleden en de invloed van de mijnbouw op de regio en zijn inwoners.

Beeld: Mining Myths, Miriam Sentler