In haar solotentoonstelling Nami Nami Noooom, Yalla Tnaaam grijpt Mounira Al Solh (Libanon, 1978) terug op haar jeugd in een door burgeroorlog geteisterd Libanon. Tijdens bombardementen mocht ze van haar moeder ’s avonds gaatjes knippen in haar pyjama en die dan met naald en draad weer dichtnaaien. Dit kalmeerde haar wanneer ontploffingen haar uit haar slaap hielden. Voor deze tentoonstelling herhaalde ze die meditatieve handeling samen met een groep vrouwen ‒ deels met een migratieachtergrond ‒ in Nederland en Libanon.

Al Solh verwerkte de kledingstukken in een nieuwe installatie die voor het eerst te zien is in H’ART Museum. Voor de schilderingen en tekeningen op papier en textiel putte ze inspiratie uit dromen en nachtmerries. Met de tentoonstellingstitel Nami Nami Noooom, Yalla Tnaaam refereert ze aan twee Arabische slaapliedjes uit haar jeugd, die haar moeder voor haar, en die zijzelf voor haar dochter zong.

Beeld: Nasibak, your destiny (2023) inkt, acryl, olieverf en collage op doek