Designing the shop experience

Als object van design en architectuur geeft de winkel vorm aan ons stedelijk landschap en dringt hij door in de populaire cultuur. Als plaats van uitwisseling en interactie heeft het een belangrijke rol gespeeld bij de verspreiding van design en interieurtrends in de 20e eeuw. Door de combinatie van kleinschaligheid en efemeer karakter bleek de winkel een gunstig terrein voor experimenten en de uitdrukking van moderniteit. Detailhandel is meer dan alleen een plaats, het is een sociale marker en een ruimte voor innovatie. De winkel weerspiegelt de evoluties van onze maatschappij en een omgeving die gunstig is voor de vertegenwoordiging ervan, en biedt een blik op de moderne en hedendaagse esthetiek. Van Adolf Loos tot Rem Koolhaas via René Herbst, Erno Goldfinger of Ettore Sottsass, ON DISPLAY. bevraagt het gebruik van design en architectuur binnen een visuele en meubelidentiteit eigen aan de winkel.

De tentoonstelling ON DISPLAY. is opgebouwd rond zeven onafhankelijke schilderijen, die elk een bepaald gezichtspunt en een bepaalde invalshoek voor de analyse van de winkel vertegenwoordigen. De eerste twee delen definiëren het concept van de boetiek sinds de 19e eeuw en plaatsen het in een commerciële strategie, de basis voor de ontwikkeling van het winkelontwerp in de jaren 1970. De volgende delen zijn gebaseerd op een steeds gedetailleerdere dynamische analyse : de winkel binnen een brede waaier van disciplines, de analyse van de winkel als plaats van architectuur, de winkel en de articulatie van zijn binnenruimte en tenslotte de ruimtelijke bijzonderheid van de winkel : de uitstalling. Het laatste deel is een samenvatting van de eerste tabellen aan de hand van een maatschappelijke analyse van de verkoopruimte op verschillende momenten in haar evolutie.

Beeld: on Display, Design Museum Brussel