De tentoonstelling, die vertrekt van het meesterwerk De dood van Maria van Hugo van der Goes, brengt meer dan zeventig werken bijeen: naast dit Vlaamse topstuk ook schilderijen van onder meer Hans Memling, Jan Provoost en Albrecht Bouts, maar evengoed sculpturen, manuscripten en muziekstukken.
Vijf ‘nieuwe meesters’ – Berlinde De Bruyckere, Anne Teresa De Keersmaeker, Ilja Leonard Pfeijffer, Sholeh Rezazedeh en Ivo Van Hove – leiden elk een facet van de tentoonstelling in en bieden een nieuwe blik op een van de belangrijkste werken in de wereldbefaamde collectie Vlaamse primitieven van Musea Brugge.

Gerestaureerd meesterwerk

Het werk De dood van Maria van Hugo van der Goes staat letterlijk en figuurlijk centraal in deze tentoonstelling. Het schilderij, dat hij tussen 1470 en 1472 maakte, toont een lijkbleke en in een blauwe mantel gehulde heilige Maagd op haar sterfbed waarrond zich in cirkelvormige opstelling een groep apostelen schaart. Het meesterwerk onderging tussen 2018 en 2022 een intensieve restauratie en wordt nu voor het eerst aan het brede publiek getoond.

Oog in oog met de Dood staat stil bij verschillende tijdloze én actuele onderwerpen, zoals afscheid nemen, zingeving en spiritualiteit. Maar ook het leven en de iconische waarde van Maria worden belicht, net als de virtuositeit van de meester zelf: Hugo van der Goes. Dat het schilderij actueler dan ooit is, bewijzen vijf ‘nieuwe meesters’, die elk een facet van de tentoonstelling inleiden. Het zijn stuk voor stuk virtuozen in hun domein, die op de een of andere manier geraakt worden door De dood van Maria. Via videoboodschappen geven ze hun vernieuwende kijk op de thema’s uit het werk.

Beeld: Links: Simon Bening (omgeving van), Volbladminiatuur met portret van Jan de Witte, in Nicolas Bureau, Obsequium van Jan de Witte, ca. 1540 – Musea Brugge en Openbare Bibliotheek Brugge © Openbare Bibliotheek Brugge. Rechts:Musea Brugge Nieuwe Meesters