Foam presenteert met trost een thematische groepstentoonstelling die het kruisvlak van fotografie en Artificiële intelligentie (AI) verkent. De tentoonstelling toont het werk van kunstenaars die niet alleen AI gebruiken, maar ook reflecteren op de mechanismen en fouten van het proces erachter. Hiermee nodigt Foam het publiek uit om te ontdekken hoe fotorealistische beelden met AI worden gecreëerd.

Sinds de uitvinding van de fotografie in de 19de eeuw, is de technologie van het medium constant geëvolueerd. Beeldmanipulatie is daarmee ook altijd een onderdeel geweest van fotografie, van ingenieuze technieken in de donkere kamer tot de magie van programma’s zoals Photoshop. AI is de meest recente ontwikkeling die het makkelijker maakt dan ooit tevoren om beelden te creëren die verbazingwekkend ‘echt’ lijken, maar in wezen volledig losgekoppeld zijn van de werkelijkheid.

AI heeft het vermogen op basis van foto’s nieuwe beelden van hyperrealistische kwaliteit te genereren, wat diepgaande maatschappelijke vraagstukken met zich meebrengt. Als we het onderscheid met het blote oog niet kunnen maken tussen een AI-gegenereerd beeld en een foto, wat betekent dat dan voor ons begrip van fotografie? En als AI-beeldgeneratoren zich baseren op een geschiedenis van de fotografie, zijn de beelden die ze genereren dan niet alsnog ‘fotografisch’, zelfs als het strikt genomen geen foto’s zijn?