Vanaf 11 september is de tentoonstelling ‘Pijlers van leven’ te zien in ARTIS-Groote Museum. De tentoonstelling is gebaseerd op een ontwerp voor een nieuw hand getuft kleed van de overleden kunstenaar Lizan Freijsen (1960-2024). Haar laatste werk is een ode aan onzichtbare bomen, die als heipalen de stad Amsterdam dragen en daarmee uit het moeras hebben getild. Lizan Freijsen overleed geheel onverwachts in februari van dit jaar. Na haar overlijden hebben het TextielMuseum, waar haar kunstwerk in de maak was, en ARTIS-Groote Museum samen besloten om de geplande tentoonstelling alsnog voort te zetten.

Onzichtbare schoonheid visualiseren
Karen Zeedijk van het TextielLab, met wie Freijsen vaker samenwerkte, heeft de draad opgepakt om het hand getufte vloerkleed te maken. ‘Een zachte plek van aandacht,’ zo omschreef Freijsen haar nieuwe kunstwerk voor ARTIS-Groote Museum. Freijsen was gefascineerd door een in het museum tentoongestelde dwarsdoorsnede van een houten funderingspaal, die het museum ruim 160 jaar heeft gedragen als onzichtbare kracht. Iets onzichtbaars veranderen in waardevolle producten was haar manier om te laten zien wat aanwezig is. Door een bescheiden fenomeen uit te vergroten en te vertalen naar wol kan het onderwerp met een andere aandacht bekeken worden. Ook met ‘Pijlers van leven’ focust Freijsen op een blinde vlek en visualiseert zij de schoonheid ervan. Hoe dit proces is verlopen is te zien in de introductiefilm in de tentoonstelling, gemaakt door Marieke van der Lippe.

Beeld:© ARTIS, Pearl Vink-Politeski