Vanaf 16 februari 2024 presenteert Museum Prinsenhof Delft de tentoonstelling Pioniers in Keramiek. Keramiek is hot! Een groeiende voorhoede van kunstenaars en ontwerpers kiest voor klei en vernieuwt het ambacht door de grenzen van het materiaal op te zoeken. Pioniers in Keramiek toont topstukken uit de collectie historisch aardewerk zij aan zij met werk van hedendaagse makers. Hierdoor ontstaat een spannende dialoog die bijzondere inzichten oplevert. Want terwijl het basisrecept van keramiek hetzelfde is gebleven, is de wereld waarop makers reageren sterk veranderd. Pioniers in Keramiek brengt meerdere perspectieven en verhalen in beeld en nodigt bezoekers uit om met een hedendaagse blik naar het verleden te kijken.

Delfts Blauw en de traditie van vernieuwing

Museum Prinsenhof Delft heeft een grote collectie Delfts aardewerk, waaronder het beroemde Delfts Blauw. De experimenteerdrift van Delftse plateelbakkers die proberen Chinees porselein te imiteren, leidt in de 17de eeuw tot de ontwikkeling van een nieuw product: Delfts Blauw. Daarmee start vanuit Delft een bloeiperiode voor keramiek. Met de museumcollectie aardewerk uit de 17de en 18de eeuw als startpunt, gaat Pioniers in Keramiekde dialoog aan met maak-experimenten van nu. Dit brengt verrassende overeenkomsten en veelzeggende verschillen aan het licht. De tentoonstelling laat goed zien dat innovatie wordt ingegeven door maatschappelijke veranderingen. Aan de hand van actuele thema’s als duurzaamheid, lokaliteit en diversiteit nodigt de tentoonstelling uit om verbanden te ontdekken tussen toen en nu.

Niet eerder getoond

Pioniers in Keramiek toont een nieuwe aanwinst voor Museum Prinsenhof Delft: een imposant paar snoekterrines, uitbundig gedecoreerd trompe l’oeil serviesgoed uit de tweede helft van de 18de eeuw. Een ander voorbeeld van gedecoreerd serviesgoed uit deze periode is een kraantjeskan in de vorm van een dame, een van de schatten die voor deze tentoonstelling uit het depot worden gehaald. Daarnaast zet het museum keramiek van 20 hedendaagse kunstenaars uit Nederland in de spotlights. De focus ligt daarbij op recent werk van nieuw talent. De selectie is divers, met speciale aandacht voor autodidacte makers, makers met een niet-Westerse achtergrond en makers die een ander perspectief vertegenwoordigen. Max Lipsey maakt een tafel van Delfts Blauw keramiekafval. Benedetta Pompili toont werk dat zij recent maakte tijdens haar residentie in de Rijksakademie Amsterdam. En omdat Azië ook vandaag nog een belangrijke inspiratiebron is, is ook werk te zien van deelnemers aan de Creative Residency Arita in Japan, waaronder nieuw werk van Simone Post.

Beeld: Kraantjeskan, circa 1750 – 1775, Schenking van Stichting Oude Kunst- en Antiekbeurs, foto Albertine Dijkema