De seventies. Gefaciliteerd door nieuw opgezette afdelingen voor offset, zeefdruk en video in de Jan van Eyck Academie ontvlamt een brandpunt van artistieke vernieuwing in Maastricht. Happenings, performances en experimenten met alternatieve vormen van communicatie zoals video- en tv-producties zetten de toon. De jonge kunstenaars zoeken naar direct contact met hun publiek en willen kunst en het dagelijks leven laten samenvallen. Het lokaal gevestigde maar internationaal georiënteerde Agora Studio biedt daarbij organisatorische ondersteuning. Raul Marroquin Een spin in dit web is Raul Marroquin, een uit Bogotá, Colombia afkomstige kunststudent die van 1971 tot 1974 op de Jan van Eyck verblijft. De charismatische en ongrijpbare Marroquin is vanaf het begin gericht op de nieuwe middelen voor massacommunicatie. Profiterend van de totaal open atmosfeer op de academie initieert hij tal van lokale en internationale samenwerkingen. Mede dankzij hem ziet Fandangos het licht, een van de eerste kunstenaarsmagazines wereldwijd die jarenlang in de nieuwe grafiekwerkplaats van de Jan van Eyck wordt gedrukt. Bonnefanten Ook met het Bonnefanten wordt regelmatig samengewerkt. Onder de naam Equipo Movimiento organiseert Marroquin samen met Young Tchong in 1973 Body Monuments Inc., een behoorlijk gevaarlijke live performance waarbij een hydraulische heftruck onder grote publieke belangstelling twee levende mensen in de lege niches van de oude Bonnefantengevel plaatst. De gelijknamige, handgedrukte publicatie biedt met documenten, beeldmateriaal en interviews inzicht in alle facetten van de performance – van organisatie tot interpretatie – en tevens van de mislukte poging deze te herhalen in het Stedelijk Museum Amsterdam. Beeld: Equipo Movimiento, Body Monuments Inc., 1973, postcard