Tentoonstellingen aanmelden

Rembrandt’s Social Network – Familie, vrienden en relaties

Museum het Rembrandthuis, Amsterdam

Tip van Museumtijdschrift:

Betekende vriendschap in de zeventiende eeuw hetzelfde als nu? Tegenwoordig zijn vrienden, collega’s en familie vaak gescheiden groepen, maar in de zeventiende eeuw werd iedereen als vriend gezien. Het Rembrandthuis gebruikt dit als uitgangspunt voor de tentoonstelling ‘Rembrandt’s Social Network’. Aan de hand van vooral geschilderde en geëtste portretten wordt getoond hoe Rembrandt zijn sociale netwerk doelbewust inzette voor zijn kunstenaarscarrière: bijvoorbeeld jeugdvrienden zoals Jan Lievens en kunstverzamelaars annex vrienden-in-nood zoals Jan Six en Abraham Francen. Rembrandt gebruikte zijn familie, ofwel bloedvrienden, ook regelmatig als model. Dat Rembrandt daarnaast ook veel van zijn familie hield, blijkt wel uit een ets op Japans papier van zijn dan vijftienjarige zoon Titus die zo klein is dat Rembrandt hem waarschijnlijk altijd in zijn broekzak bij zich droeg. Ook bijzonder: het losjes geschilderde portret van Titus op negentienjarige leeftijd uit Baltimore en de nog niet zo lang geleden aan Rembrandt toegeschreven lichtstudie van zijn geliefde Hendrickje Stoffels uit Frankfurt am Main.

Tip: combineer een bezoek met de eveneens zeer mooie tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ in het Rijksmuseum Amsterdam.

Beeld links: Rembrandt, ‘Portret van Titus’, ca. 1660, olieverf op doek, 81,5 x 78,5 cm, Baltimore Museum of Art (The Mary Frick Jacobs Collection). Beeld rechts: Rembrandt, klein ‘Portret van Titus’, ca. 1656, ets op Japans papier, enige staat, Parijs, Bibliothèque Nationale de France.

Met de tentoonstelling Rembrandt’s Social Network geeft het Rembrandthuis de aftrap voor het Rembrandtjaar 2019, 350 jaar na zijn dood. Alle aandacht gaat uit naar Rembrandts relaties en de rol die zij speelden in zijn leven en werk. Want zelfs een groot kunstenaar als Rembrandt was geen eenzaam genie. Als een goede netwerker zette hij zijn sociale netwerk actief en doelbewust in. Hij had familie en vrienden die hem hielpen, die zijn kunstwerken kochten, die hem geld leenden en hem artistiek uitdaagden.

Rembrandts sociale netwerk wordt in kaart gebracht aan de hand van een aantal hoofdrolspelers, zoals jeugdvriend Jan Lievens, kunstkenner Jan Six, redder in nood Abraham Francen, kunstenaarsvrienden zoals Roelant Roghman en natuurlijk de familie van zijn vrouw; de Uylenburghs, zijn ‘bloedvrienden’. Opvallend is de informaliteit van de schilderijen, tekeningen en prenten, waaronder werk van Rembrandt dat zelden of nooit in Nederland te zien is.

Van 1 feb 20 19

t/m 19 mei 20 19