Tentoonstellingen aanmelden

Rouw – Van keizerin tot corona

Museum Huis Doorn, Doorn

Tip van Museumtijdschrift:

Honderd jaar geleden werd het lichaam van de overleden keizerin Augusta Victoria, vrouw van Wilhelm II, midden in de nacht weggereden vanuit Huis Doorn waar zij samen met haar man in ballingschap leefde. Om stil te staan bij haar overlijden besteedt Huis Doorn aandacht aan het thema rouw. Als bezoeker wordt u door middel van een rondleiding meegenomen in het monumentale pand dat is ondergedompeld in hofrouw. Spiegels en kroonluchters zijn ingepakt met zwarte tule.

Twee vertrekken zijn ingericht als rouwkamers, met kandelaren, bloemen, kransen en zwarte doeken. De inrichting van de kamers is nagebootst van schilderijen van Margarete Kogge uit 1921. De bloemenkransen die Wilhelm honderd jaar geleden bij de kist van zijn vrouw neerlegde, zijn bewaard gebleven en liggen ook nu weer in de rouwkamer. Waar er in het Huis aandacht wordt besteed aan de persoonlijke rouw van de keizer, ligt in het paviljoen de focus op collectieve rouw in onze eigen tijd. Hoe herdenken wij ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van vlucht MH17?

Een van de rouwkamers in Huis Doorn, foto: Sanci Koper

Vroeg of laat krijgt iedereen met de dood en met rouw te maken. Maar hoe we rouwen is door de tijd heen veranderd. In de tentoonstelling ‘Rouw. Van keizerin tot corona’ presenteert Museum Huis Doorn bijzondere uitingen van individuele en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar.

Huis Doorn hult zich in zwart
In 2021 is het 100 jaar geleden dat de voormalige keizerin Auguste Victoria in Huis Doorn overleed. Ook is het 80 jaar geleden dat ex-keizer Wilhelm II zijn laatste adem uitblies.

In de tentoonstelling ‘Van keizerin tot corona’ gaat Museum Huis Doorn terug naar de tijd waarin het Huis in zwart gehuld was. Rouwbloemen sieren de sterfkamers, kroonluchters zijn getooid in zwarte tule, spiegels zijn afgedekt en de eetzaal ziet er net zo uit als na de dood van Auguste Victoria: met een kist, zwarte kleden, palmen en kandelaars.

Er is bijzondere rouwkleding te zien en rouwobjecten, zoals rouwportretten en sieraden geven de kamers een stemmig accent. Maar tegelijkertijd zorgen zij ook voor een levendig karakter: want rouwen gebeurt door mensen. De herinneringsplekken die Wilhelm in Huis Doorn inrichtte voor zijn overleden vrouw geven het geheel een intieme sfeer.

Bloemenzeeën en stille tochten
Van persoonlijke rouw aan het hof slaan we een brug naar de rouw om de gevallen soldaten in de Eerste Wereldoorlog en collectieve rouw in de afgelopen 100 jaar. In de loop van de 20ste eeuw verdwijnt persoonlijke rouw uit het straatbeeld. Met de opkomst van de moderne media is in de laatste drie decennia hier een nieuwe vorm van publieke rouw voor in de plaats gekomen.

Hoe gaan wij om met ingrijpende gebeurtenissen zoals de Bijlmerramp of het neerstorten van MH17? En wat vertellen de bloemenzeeën die ontstaan na het overlijden van bekende personen als Pim Fortuyn en André Hazes over onze omgang met verdriet en rouw? Bijzondere voorwerpen die zijn achtergelaten op de gedenkplekken voor deze personen, een levensgroot beeld van Pim Fortuyn en MH17-rouwbandjes illustreren deze nieuwe vorm van rouwen.

Beeld: de slaapkamer van keizerin Auguste Victoria na haar dood in 1921, geschilderd door Margarete Kogge

Van 1 okt 20 21

t/m 3 jul 20 22