Sara Cwynar is een vooraanstaand kunstenaar van haar generatie die door middel van fotografie, essayistische videowerken, collages, installaties en boeken onze huidige beeldcultuur probeert te begrijpen. In haar studio verzamelt en documenteert ze objecten om in kaart te brengen wat we consumeren en met welke producten we ons leven vormgeven.
Een rode draad in Cwynars werk is haar onderzoek naar de effecten van consumentisme op onderbewuste schoonheidsidealen en hoe dit ons zelfbeeld bepaalt. In haar solotentoonstelling zal nieuw werk in première gaan, naast o.a. het bestaande videowerk Red Film (2018) die onthult en bekritiseert aan de hand van de perfecte rode lippenstift wat we kopen en waarom. De film onderzoekt wat dit zegt over de verwachtingen van de maatschappij, hoe ons verlangen constant gevoed wordt, en welke waarde we hangen aan al deze producten waarmee we onszelf omringen.
Cwynar onderzoekt als een antropoloog van haar eigen belevingswereld wat de producten, kleuren en beelden zijn waarmee we ons leven en identiteit constant vormgeven en hoe die veranderen door de tijd heen. Met haar werk moedigt ze de toeschouwer aan om onder de oppervlakte van het kapitalisme en de moderne beeldcultuur te kijken om te ontdekken wat ‘echt’ is. De uitkomst is een uitvoerige bestudering van de mechanismes die onze perceptie sturen en bepalen, wat haar werk net zo verleidelijk als verontrustend maakt.

