The showcase – unboxing the collection

De CODA collectie bestaat uit meer dan 30.000 objecten met een focus op regionaal erfgoed, hedendaagse kunst en vormgeving. CODA vroeg fotografenduo Scheltens & Abbenes om de collectie te bekijken vanuit een nieuw perspectief. Een van de kerntaken van CODA Museum is archiveren, registreren en presenteren. Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes hebben gedurende 2022 verschillende archief- en beheervormen in het collectiedepot onderzocht. Museale objecten werden voor deze opdracht opnieuw onder de loep (lens) genomen.

Een box-in-a-box-effect zorgt in The showcase voor een gelaagde en verrassende inhoud. Met de glazen vitrines en kooi- en schilderijenkarren die CODA normaal achter de coulissen herbergt, wordt de tentoonstelling als archief vormgegeven in een totaalinstallatie. De tentoonstelling zelf staat ook in een glazen gebouw. Dit gedeelte van CODA uit 2002 – waar CODA Museum is gehuisvest – werd ontworpen door architect Herman Herzberger met de intentie om bezoekers al van buitenaf kennis te laten maken, met het gebouw én met de mensen en objecten die zich binnen bevinden. Ontmoeting wordt gestimuleerd door het zicht van buiten naar binnen en andersom.

De presentatievorm van Scheltens & Abbenes zorgt voor een vervreemdend effect. Welke emotie en betekenis horen bij een museaal object dat deels onuitgepakt gepresenteerd wordt? De esthetiek van de foto’s roept op tot eigen interpretaties en het gebruiken van je fantasie, mede door het fotografisch perspectief. Zo hebben zorgvuldig uitgesneden archiefdozen van oud speelgoed van bovenaf gezien een grafische kracht die doet denken aan schilderijen van Piet Mondriaan en ligt regionale klederdracht rustig in vloeipapier te wachten tot het de museumzaal in mag. In de historische vaandels van regionale verenigingen zie je ingezoomd prachtige handwerkdetails, tegelijkertijd lijken het moderne mode-items.

Beeld: website Coda Museum