Stoel neemt stelling vertelt onverwachte verhalen over de stoel, zijn maker en zijn gebruiker. Dat doen we in deze tentoonstelling niet alleen aan de hand van bekende stoelen, maar juist ook door ontwerpen en kunstwerken te tonen die minder bekend zijn bij het grote publiek. We geven ruim baan aan stoelen die de blik verruimen, vragen oproepen en maatschappelijke zaken aan de kaak stellen. De tentoonstelling bevat werk van onder meer Anna Aagaard Jensen, Christo en Jeanne-Claude, Mina Abouzahra, Joseph Kosuth en Victor Sonna. Ook in de presentatie van de stoelen kan de bezoeker zich verwonderen en laten verrassen: ontwerper Joost van Bleiswijk (1976) is zowel co-curator als vormgever van de tentoonstelling.
In De Annex van deze stoelen tentoonstelling stelt Thierry Oussou een bijzondere stoel centraal: de troon van Béhanzin (1845-1906), de laatste koning van Dahomey, het huidige Benin. Deze troon, uit één stuk hout gesneden, is belangrijk cultureel erfgoed. Tijdens de bezetting van Benin door de Fransen, in 1892, werd de troon geroofd en kwam toen in Frans privébezit terecht.
Oussou is geïnteresseerd in de symbolische kracht van deze stoel. Oussou maakte een kopie van de troon, begroef deze bij de voormalige koninklijke begraafplaats in Allada en liet deze door studenten kunstgeschiedenis opgraven. Met zijn actie wilde hij een aantal vragen onder de aandacht brengen: wie heeft toegang tot het eigen culturele erfgoed? En wiens recht is het om die toegang te bepalen? De presentatie toont de vondsten naast archeologischeveldrapporten en een video van de opgraving.
Beeld: Fotografie Joost Termeer (underpromise.agency) in opdracht van Centraal Museum Utrecht, 2021.