Mensen hebben zich altijd over de wereld verplaatst. Ze nemen vaak niet alleen de cultuur van hun nieuwe thuis over, maar beïnvloeden deze op hun beurt ook weer met eigen tradities. Zo ook kunstenaar Sung Hwan Kim (1975, Zuid-Korea), die vaak voor langere tijd op verschillende plekken woont. Grenzen en migratie zijn dan ook terugkerende thema’s in zijn werk. Sung Hwan Kim: Protected by roof and righthand muscles is Kims grootste solotentoonstelling tot nu toe in Europa en brengt werken uit meer dan 20 jaar praktijk samen.

Een gemeenschappelijke taal
Sung Hwan Kim haalt veel inspiratie uit zijn eigen verleden. Daarbij gebruikt de kunstenaar folklore en mythe als middel om mensen zijn verhaal in te trekken. Neem bijvoorbeeld de filminstallatie Love before Bond (2017); een sprookje over twee mensen die elkaar nooit hebben ontmoet. Het werk is ontstaan vanuit Kims fascinatie voor de onrust van zijn nichtje in de overgangsjaren van tiener naar volwassene, wie ook een rol speelt in de film. Als Koreaans-Amerikaanse vrouw in de Verenigde Staten zoekt ze naar ruimte in het bestaande beeld van gemarginaliseerden. “Identiteit gaat over hoe mensen de grens benaderen”, zegt Kim. “Love before Bond gaat over het bestuderen van het moment van of vóór ze ‘worden’. Met bijvoorbeeld angst die je erkent en deelt met anderen, of juist de angst die niet met anderen overeenkomt.” Kims nichtje is niet de enige die een rol speelt in zijn werk, veel van Kims werken bevatten bijdragen en uitvoeringen van muzikant en componist David Michael DiGregorio (ook bekend als dogr), wie ook een performance zal geven tijdens de opening van de tentoonstelling.

Beeld: Credits: Hair is a piece of head (2021), productie still, met dank aan de kunstenaar.