Het wordt een hete zomer voor de sportwagenliefhebbers. Van 5 juli tot en met 1 september staat het Louwman Museum in het teken van ‘Supercars uit de jaren 90’. Het is het Louwman Museum gelukt om een imposante collectie supersportwagens samen te brengen. Verschillende modellen zijn niet eerder op Nederlands grondgebied getoond en een enkeling ziet zelden het daglicht.

Het is de taak van het Louwman Museum om alle facetten en periodes van de auto-evolutie met het publiek te delen. Vorig jaar nog lag de focus op de cyclecars uit het begin van de vorige eeuw. Dit maal staat de tijdmachine ingesteld op de jaren 90. “We belichten de supercars uit die tijd, want in dat decennium leek er een ware gekte rond high performance-sportwagens te ontstaan. De basis daarvoor werd al in de jaren 80 gelegd. Er ontstonden nieuwe merken. Vooral voor het begin van de jaren 90 stonden veel introducties gepland. Het was een financiële crisis rond 1992/93 die de gefortuneerde autoliefhebbers terughoudend maakten, waardoor de orderintake voor supercars instortte en nieuwe sportwagenmerken failliet gingen of projecten voortijdig werden beëindigd”, legt Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum, uit.

Toch zijn er tal van interessante en imponerende supersportwagens in de jaren 90 verschenen. “We hebben een unieke collectie bij elkaar gebracht, waarbij we voor ons het begrip supercar hebben gedefinieerd als gelimiteerd productievolume, minimaal 500 pk en een topsnelheid van ruim 300 km/h. Daarbinnen tonen we een diversiteit aan modellen, die we onderverdelen in verschillende categorieën: productiemodellen, limited editions, homologatie-auto’s en prototypes. Sommige modellen zijn niet eerder in Nederland getoond, zelfs niet in de Benelux. En de groep sportwagens an sich is als geheel niet eerder in Nederland te zien geweest. Ook niet in de Benelux en zelfs niet in Europa. Misschien zelfs niet in de wereld…”, aldus Kooyman.