Simone Albers is geïntrigeerd door de natuur en de wetten die haar vormen. Haar schilderijen leunen sterk op wetenschappelijk onderzoek en de beeldtaal daarvan. In series werkt ze telkens één subthema van een overkoepelend onderzoek uit. Net zoals één element in de natuur deel uitmaakt van een groter natuurlijk systeem, zo maakt elk schilderij dat ze in elke serie maakt deel uit van een geheel, dat ze soms presenteert als installaties.

The Part and the Whole toont een reeks werken uit de serie Fabric of Reality (2019-2022). Deze serie gaat over de manier waarop we het universum bestuderen en deze in beeld brengen. De schilderijen kunnen gezien worden als geconstrueerde landschappen; niet als natuurgetrouwe weergaven zoals wij die met het blote oog kunnen zien. Albers gebruikt hierbij technieken als het marmeren van canvas, waarbij de verf op het oppervlak lijkt te drijven, als een olievlek op water. Daaromheen vormen handgetekende lijnen een raster dat op een geweven stof lijkt: een fabric. Deze bevat geschilderde elementen die Albers ontleent aan wetenschappelijke beelden: van kosmologische structuren tot microscopisch kleine deeltjes, die het massieve en het minuscule samenbrengen.