In The toes you step on today might be connected to the ass you’re kissing tomorrow presenteert Anouk Kruithof een zowel verleidelijke als kritische totaalervaring, die bestaat uit een serie sculpturen, collages en een speciaal voor de ruimte ontwikkelde raamsticker-installatie.

Kruithof roept met haar werk de vraag op of de enorme hoeveelheid foto’s die online wordt gedeeld om maatschappelijk bewustzijn te creëren, niet eigenlijk het tegengestelde effect heeft en leidt tot sociale apathie en onverschilligheid. Ze verzamelde en rangschikte duizenden plaatjes van oceanen, fotosynthese, bacteriën, ruimteschroot en protestacties, en bracht deze samen in één krachtig fysiek beeld. Ze slaat met haar unieke driedimensionale beeldtaal een brug tussen de tastbare wereld en de manier waarop deze zich online manifesteert.

Speciaal voor Willem Twee ontwikkelt Kruithof een nieuw werk met fotofolies op de raampartijen van Willem Twee Kunstruimte. Hiervoor putte zij uit haar omvangrijke beeldarchief van protestacties en vergrootte deze sterk uit waardoor een rijke schakering aan abstracte pixelbeelden ontstaat, die de gehele Kunstruimte onderdompelen in een kleurrijk licht. Kruithof laat hiermee op een indrukwekkende manier zien dat, hoewel de invloed van een individu nihil lijkt, het effect groot kan zijn als mensen massaal in actie komen.