In de zomer toont Pennings Foundation een selectie uit de unieke verzameling mannelijk naakt van Jo Brunenberg.

Jo Brunenberg is graficus, fotograaf en verzamelaar. Hij verzamelde al vroeg fotografica, zowel camera’s als 19de-eeuwse fotografische procedés. In 1982 trof hij op een beurs voor fotografica in Keulen een foto van twee halfnaakte jonge mannen, vervaardigd door Wilhelm von Gloeden. Dat betekende de start van een nieuwe passie: het verzamelen van fotografie met als thema het mannelijk naakt. Wat hem daarin aantrok was de schoonheid, de gevoeligheid, maar ook de kwetsbaarheid van het naakte of halfnaakte mannelijke lichaam en de tweedimensionale weergave daarvan op fotografisch papier.

Zijn collectie geeft een beeld van de geschiedenis van het medium met de verschillende fotografische technieken, de veranderende stijl en de ‘tijdgeest’. Door de veranderende moraal is er in de loop der tijd heel verschillend aangekeken tegen afbeeldingen van mannelijk naakt. Van de preutse Victoriaanse tijd eind 19de eeuw, de vrijmoedige jaren ’60 van de vorige eeuw tot een soort ‘nieuwe preutsheid’ van de afgelopen jaren.

Brunenberg verzamelde werk van ‘grote namen’ als Frank Meadow Sutcliffe, Wilhelm van Gloeden, Horst P. Horst, Duane Michals, Arthur Tress, Paul de Nooijer, Robert Mapplethorpe, Paul Blanca, Michal Macku, Jan Saudek, Hans van Manen, Christian Vogt, Herb Rits, Joel Peter Witkin en Erwin Olaf, maar ook werk van minder bekende fotografen. Het collectioneren heeft hem veel gebracht. Met een aantal fotografen bouwde hij een persoonlijke band op. Hij kocht werk bij galeries maar ook rechtstreeks bij de fotografen die hij kende en ruilde ook eigen werk met dat van hen.

The [un]fortunate man toont een selectie van een vijftigtal originele drukken vanaf eind 19de eeuw tot heden.

Beeld: Wilhelm von Gloeden ca 1890, collectie Jo Brunenberg