De tentoonstelling begint met zijn indrukwekkende videoperformance ‘Licked’ (2001), waarin Price drie dagen lang een galerijmuur likt. Met het werk drukt de kunstenaar aanwezigheid in afwezigheid uit, van het zijn in een ruimte zonder gezien te worden. Het werk, het enige performancestuk dat Price heeft gemaakt, is nog altijd van grote invloed op de rest van zijn multidisciplinaire werk en denkwijze. In de Kunsthal komen alle disciplines uit zijn oeuvre aan bod, waaronder het fotografische werk ‘Hand arrangement (The Complex Journeys of a Simple Form)’ (2023) en het abstracte schilderij ‘Momentary Interface’ (2022).
PSYCHOLOGISCHE PORTRETTEN
In de figuratieve sculpturen van Price staat een vraag centraal: Wat betekent het om wel of niet erkend te worden in de samenleving? Met zijn psychologische portretten belichaamt Price alledaagse, fictieve personages en confronteert hij de toeschouwer met stereotypes rondom representatie en identiteit. De beelden komen tot stand door een mix van digitale technologie en traditionele beeldhouwtechnieken. Met 3D-scanners legt Price verschillende poses en gezichtsuitdrukkingen van bestaande personen vast. Vervolgens voegt hij meerdere poses of gezichten samen tot een nieuwe, denkbeeldige figuur. Een voorbeeld hiervan is het bijna vier meter hoge sculptuur ‘Moments Contained’, dat sinds 2023 op het plein voor het Centraal Station van Rotterdam staat. Het beeld toont een zwarte vrouw op Nike sneakers met gebalde vuisten in de zakken van haar trainingsbroek. Zien voorbijgangers zichzelf, een bekende, of worden ze geconfronteerd met hun eigen vooroordelen?
Beeld: Thomas J Price, Untitled (Icon 1), 2017. Foto: Ken Adlard © Thomas J Price Courtesy the artist and Hauser & Wirth