In het boek Through the Looking-Glass (Alice in Spiegelland) – een vervolg op het beroemde fantasieverhaal Alice in Wonderland– klimt hoofdpersonage Alice door een spiegel naar een andere wereld. De spiegel is daarmee eveneens een poort die toegang biedt tot een plek waar alles in het teken staat van tegenstellingen.
In deze collectietentoonstelling gaan werken van verschillende kunstenaars – gecreëerd in uiteenlopende werelden en tijdsperiodes – met elkaar een dialoog aan. Ondanks alle verschillen en tegenstellingen reflecteren zij op gemeenschappelijke onderliggende vraagstukken en interesses. Tijdloze thema’s als de zoektocht naar verstilling, de cyclus van het leven en de plek van de mens in de wereld vertalen zich in de meest diverse beelden.
Zo geven Jacoba van Heemskerck (1867-1923) en Remy Jungerman (1959) – kunstenaars die een eeuw van elkaar zijn gescheiden – beiden bezieling aan het modernisme via spiritualiteit. Op hun beurt brengen Anna (1935-1980) en Michael Raedecker (1963) op geheel eigen wijze de werelden van de textiel- en schilderkunst samen. En Marlene Dumas (1953) en Pablo Picasso (1881-1973) benaderen vanuit hun persoonlijke blik het menselijk naakt, met als resultaat zeer verschillende interpretaties van dit traditionele genre.
De tentoonstelling Through the Looking-Glass is een reis door de collectie van Kunstmuseum Den Haag. De kunstwerken functioneren daarin als spiegel en als poort: zij bieden inzicht en reflectie, en toegang tot andere werelden.
Beeld: Through the Looking-Glass, Kunstmuseum Den Haag