Het Nederlands Steendrukmuseum presenteert vanaf 7 oktober 2022 de tentoonstelling ‘Uit het wonderland: de magie van het Oosten’.

Gedurende de 19e en 20e eeuw werd de Oriënt getypeerd als irrationeel, sensueel, primitief en feminien, terwijl het Westen de sterke, rationele, democratische, progressieve, masculiene tegenhanger vormde.

Oriëntalisme was dus geen duidelijk afgebakend geografisch gebied, maar veeleer een product van de verbeelding. Er was een sterke beïnvloeding door marketing van luxe producten uit het Oosten; verre reizen naar de Oriënt; en het kolonialisme. Lithografie, en kunst in het algemeen, werden sterk ingezet op het verkondigen van dit exotisch ‘wonderland’.

Met de tentoonstelling ‘Uit het wonderland’ wil het Nederlands Steendrukmuseum de bezoeker kennis laten maken met kunstenaars die werden geïnspireerd door het Verre Oosten en deze interpretaties verwerkten in de kunst.

De tentoonstelling geeft een beeld van de algemene Europese tendens, maar zoomt daarnaast in op enkele belangrijke Nederlandse oriëntalisten, waaronder Willem de Famars Testas, Marius Bauer en Kees van Dongen.