Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. Met een tentoonstelling en omvangrijk programma worden zowel iconische als minder bekende films getoond en de explosie aan vormexperimenten van de artistieke film in die periode belicht. Te zien zijn werken van spilfiguren in de avant-garde cinema zoals Jonas Mekas en Stan Brakhage, en werk van makers uit de wereld van de beeldende kunst, zoals Shirley Clarke, Bruce Conner, Maya Deren, Yoko Ono en Andy Warhol. Dit alles tegen de achtergrond van een maatschappij in beweging.
Dansende bruggen, introspectieve dagboekfragmenten en dromerige stopmotions – het zijn voorbeelden van experimenten die een losse verzameling van avant-gardemakers aangingen in de jaren zestig in de Verenigde Staten. Het doel: de ketenen van Hollywood en de dominante filmindustrie afschudden en de cinema als het ware opnieuw uitvinden als visueel medium.
In de tentoonstelling toont Eye de breedte die kenmerkend is voor deze periode van discipline-overschrijdende filmexperimenten: van onafhankelijke, eigenzinnige films voor in de (zelfbeheerde) bioscoop tot expanded experimenten, zoals Andy Warhols acht uur durende Empire (1964) of Stan VanDerBeeks imposante, 11-kanaals installatie Movie Mural (1965-1968), die voor het eerst in Nederland te zien zal zijn.
Beeld: Empire (Andy Warhol, US 1964) (16mm film, black-and-white, silent, 8 hours 5 minutes at 16 frames per second © The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA, a museum of Carnegie Institute. All rights reserved. Film still courtesy The Andy Warhol Museum)