Tentoonstellingen aanmelden

Unseen

Westergas Amsterdam, Nederland

Tip van Museumtijdschrift:

Na een aantal jaren van experiment (met een festival, magazine en online platform) en een gedwongen pauze in verband met corona, zal het Amsterdamse Unseen zich weer helemaal richten op zijn oorspronkelijke kern: de fotobeurs. Deze internationale beurs, die zich als eerste ter wereld richtte op de nieuwste ontwikkelingen binnen de fotografie, wordt in de internationale pers geroemd om de hoge kwaliteit en de intieme sfeer. De organisatie is bij deze editie voor het eerst in handen van Art Rotterdam.
Van 17 tot en met 19 september presenteert Unseen in de Amsterdamse Westergas werk uit 65 internationale galeries, het hoogste aantal in de geschiedenis van de beurs.

Voor de komende editie, van 16-19 september in het Amsterdamse cultuurpark Westergas, presenteert Unseen een ijzersterke internationale selectie deelnemers. Opvallend is de prominente aanwezigheid van Europese top galeries. Naast Nederland zijn met name Frankrijk, België, Duitsland, Zwitserland en Italië sterk vertegenwoordigd, maar er zijn ook galeries uit bijvoorbeeld Iran en de Verenigde Staten. Het wereldwijde artistieke aanbod bestrijkt West en Oost Europa, het Midden-Oosten, Azië, het Afrikaanse continent en Noord en Zuid Amerika.

Nederlandse en internationale fotografie
Op het gebied van Nederlandse fotografie presenteert Unseen naast museale kunstenaars ook een nieuwe generatie beeldbepalers. Zo is er werk van grootheden als Bertien van Manen (Annet Gelink Gallery), Erwin Olaf (Ron Mandos Gallery) en Ruud van Empel (Flatland Gallery), maar ook van bijvoorbeeld Jan Hoek (Vriend van Bavink) en Melanie Bonajo (AKINCI). Op het internationale vlak is er werk van gevestigde namen als Valerie Belin (Flatland) en Isaac Julien (Ron Mandos Gallery), maar ook van aankomende grootheden als Antony Cairns (Stieglitz 19) of Hassan Hajjaj (193 Gallery).

Past/Present
De nieuwe sectie Past/Present voert een directe dialoog tussen vintage en hedendaagse fotografie. Bij Galerie Julian Sander reflecteren de foto’s van de New Yorkse kunstenaar Michael Somorrof op het werk van de legendarische fotograaf August Sander. GRIMM heeft multidisciplinair kunstenaar Saskia Noor van Imhoff speciaal voor deze gelegenheid verzocht te reflecteren op het werk van de overleden conceptueel kunstenaar Ger van Elk. Gerhard Hofland en Paul van Esch presenteren samen de hervonden intieme snapshots van John Kayser in combinatie met de uitgesproken eigen visie op naaktfotografie van de jonge Amsterdamse kunstenaar Lara Verheijden.

Beeld: Uta Eisenreich, ‘Bongard 1’, courtesy Ellen de Bruijne Projects (links) en Putput, ‘#03’, 2021, Galerie Esther Woerdehoff

Van 17 sep 20 21

t/m 19 sep 20 21