In de tentoonstellingszalen exposeert Anneliet van Beelen (1959) beelden van textiel, schilderijen en borduurwerk. Zij werkt na haar opleiding aan de kunstacademie Minerva in Groningen, tegenwoordig veelal in de noordelijke provincies, maar keert met deze tentoonstelling terug naar het dorp van haar jeugdjaren. In haar werk laat zij zich inspireren door dingen die afwijken van het normale en door degenen die buitengesloten worden, de buitenstaander. Een andere inspiratiebron is het menselijk tekort dat maakt dat mensen falen, hoewel ze juist hun stinkende best doen. Die fascinatie met de stroeve kant van het leven weet Anneliet van Beelen om te zetten in kunst, soms met een traan, vaker juist met humor of een knipoog en altijd met een verhaal dat stemt tot nadenken. Zij combineert dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben en lijkt zo de bezoeker op het verkeerde been te willen zetten. Zij geeft textiel die anderen afdankten een tweede leven, maakt er beelden van, borduurt ermee of schildert erop. Het resultaat van die uiteenlopende technieken is altijd een verrassing.
In andere zalen brengt het museum gelijktijdig nog vier kleinere exposities met textiel. Rouwsieraad en Herinnering exposeert de vierendertig inzendingen van de textielwedstrijd van hedendaagse rouwsieraden, naast historische exemplaren uit de Katwijkse traditie. Een speciale vitrine met kerkgangers in zondagse klederdracht vestigt de aandacht erop dat honderd jaar geleden de Andreaskerk aan de Boulevard weer in gebruik werd genomen als kerkgebouw.
Verder zijn de luxueuze klederdracht en japonnen te zien van rijke kapiteinsvrouwen.
In het manufacturenwinkeltje is een kleine tentoonstelling over lingerie te zien. Onderkleding is van groot belang voor het silhouet van het kostuum. Met deze mini-expositie geeft het Katwijks Museum een voorproefje van een nieuw verzamelgebied.