Tentoonstellingen aanmelden

Victor Sonna – 1525

Van Abbemuseum, Eindhoven

Tip van Museumtijdschrift:

De eerste solotentoonstelling van kunstenaar Victor Sonna, in 1977 geboren in Kameroen en nu woonachtig in Eindhoven, is in één woord indrukwekkend. Aanleiding was Sonna’s aanschaf van slavenketenen in New Orleans. Het getal op de boeien, 152, vormt een leidraad in de tentoonstelling, die de titel ‘1525’ draagt, het jaartal van de eerste transporten in de trans-Atlantische slavenhandel. Sonna maakte 52 prints, en verwerkte 152 werken in een 25 meter hoge steigerinstallatie in de toren van het museum.

De steiger vormt het raamwerk van de serie ‘152’. Hiervoor nam Sonna 152 Europese wandkleden met idyllische, historische scènes. Hij bewerkte deze met onder meer afdrukken van Afrikaanse sculpturen en traditionele doeken uit Ghana, om zo duidelijk te maken dat de Europese geschiedenis een verborgen keerzijde kent. Ook is er videowerk van Sonna’s reizen door Ghana en Suriname – in het kader van zijn persoonlijke zoektocht naar het Nederlandse slavernijverleden – te zien, waarin het Ghanese fort Elmina, het Nederlandse slavenfort gedurende 200 jaar, een hoofdrol speelt. ‘1525’ snijdt een zeer actueel, complex en gevoelig thema aan, en is daarom absoluut een bezoek waard.

Werken uit Victor Sonna’s serie ‘152’ (2018) in het Van Abbemuseum

Op 18 juli 2020 opent in het Van Abbemuseum de eerste solotentoonstelling 1525 van de in Eindhoven wonende kunstenaar Victor Sonna. In 2015 kocht Victor in New Orleans ketens van een tot slaaf gemaakte. In deze ketens was het nummer 152 gegraveerd. De aankoop is het startpunt van een persoonlijke ontdekkingsreis langs o.a. Ghana en Suriname. Het resultaat is een tentoonstelling met honderdtweeënvijftig unieke kunstwerken – de serie 152 –, zes films en tweeënvijftig prints waarin Victor op geheel eigen wijze het thema slavernij behandelt. De tentoonstellingstitel is een spel met de getallen 152, 2015, 25 en 1525. In het jaar 1525 vond een van de eerste transporten plaats van tot slaaf gemaakten in de trans-Atlantische slavernij.
“Ik werk niet met een vooropgezet plan. Ik had niet voorzien dat een aankoop zou leiden tot deze reis. Zo gaat dat vaker bij mij; het één vloeit voort uit het ander. Ik duik erin en onderga het.” Victor Sonna 
In een spectaculaire installatie van 25 meter hoog worden de kunstwerken veelal getoond zodat ze door bezoekers van beide kanten te bewonderen zijn. Zoals Victor Sonna zelf zegt: ‘je kan een verhaal altijd van meerdere kanten bekijken.’ Het ontwerp van de steigerconstructie in de Toren van het museum verwijst naar de toren van Babel; het oorsprongsverhaal over het uiteenvallen van de mensheid in verschillende volkeren. De tentoonstelling maakt onderdeel uit van Musea Bekennen Kleur.
Beeld: Victor Sonna, 152, No. 37–50 VOORZIJDE (Bleek en stof), 2018, gobelin tapijten, stoffen, bleek, hout. Foto: Ronald Smits

Van 18 jul 20 20

t/m 30 mei 20 21