Het had maar weinig gescheeld of alle foto’s die Anton Bauduin rond 1865 in Japan maakte, waren vernietigd in een brand. Gelukkig zijn ze gered en gerestaureerd. Ze geven ons een inkijkje in Japan op het moment dat het zijn grenzen opende. Je ziet traditie in een land in verandering.

Einde van een bijzondere relatie Nederland was tot 1859 het enige westerse land dat toegang werd verleend tot Japan. Daarna forceerden verschillende andere westerse naties toegang tot Japanse handelshavens en verloor Nederland die positie. De collectie foto’s markeert het einde van de speciale relatie die Japan en Nederland sinds de 17de eeuw hadden.
Persoonlijke Portretten Anton Bauduin (1820-1885) arriveerde in 1862 in Japan, om op uitnodiging van de Japanse regering als arts les te geven bij de Nagasaki Yojosho Medical School. Tegelijkertijd was zijn broer Albert (1829-1890) werkzaam voor de Nederlandse Handelmaatschappij op Dejima, een kunstmatig eiland in de baai van Nagasaki. Net als we nu vaak doen fotografeerde Anton veel mensen uit zijn directe omgeving. Hij fotografeerde collega’s, studenten, vrienden en kennissen, maar ook de omgeving van Nagasaki. Vooral de portretten die hij maakte zijn veel intiemer dan die van beroepsfotografen die in een studio werkten. Doordat Anton de personen die hij fotografeerde persoonlijk kende, poseerden zij meer ontspannen dan ze zouden hebben gedaan voor anderen. De collectie geeft een uniek tijdsbeeld van een land in verandering; schepen die voor anker liggen in de baai van Nagasaki, samoerai, boeren tijdens de oogst en een portret waarop Bauduin zelf poseert met een Japanse collega van het ziekenhuis waar hij lesgaf. Beeld: Vroege foto’s uit Japan, website Rijksmuseum