Voor de jaarlijkse tentoonstelling in het kader van de Goudse Keramiekdagen heeft De Firma Kunstcentrum Gouda deze keer de keramische sculpturen van de Duits-Nederlandse kunstenaar Tilmann Meyer-Faja (1971) geselecteerd.
Coasters, boorplatforms en prefab woonblokken vullen de expositieruimte van De Firma. Het repeterende grit van de houten balken van de ruimte vinden we terug in de prefab woonblokken van Tilmann. Hij deed daarvoor inspiratie op in de voormalige DDR en de Sovjet-Unie, waar in de jaren’70 en ‘80 van de vorige eeuw woonblokken van geprefabriceerde betonplaten verrezen. Die zogenaamde ‘plattenbau’ herkennen we in Tilmann’s keramische woonblokken met de repetitieve elementen van de gevelplaten.

Hij vroeg zich wel eens af in hoeverre wij als mens eigenlijk de scheppers en ontwerpers zijn van de industriële processen of dat wij slechts uitvoerders daarvan zijn. Ook zijn woonblokken zijn het resultaat van geautomatiseerde processen, maar volgens de kunstenaar kan er wel degelijk iets misgaan, bijvoorbeeld tijdens het bakproces. We zien dan ook de gebreken van de constructie en de onvermijdelijke achteruitgang van de woonblokken. De ongeplande ongelukken die onvermijdelijk gebeuren kunnen ook de basis zijn voor nieuwe bouwmethoden. Maar waar eindigt het?

Naast prefab gebouwen toont Tilmann Meyer-Faje ook de wonderen op zee. De qua structuur op de woonblokken gelijkende boorplatforms ogen echter nog kwetsbaarder, zeker wanneer je bedenkt dat deze gevaarten midden op zee staan en huizehoge golven en orkaankracht moeten trotseren. Dat geldt ook voor zijn keramische schepen uit de serie Volle kracht vooruit, zoals een coaster en de brug van een containerschip of bulkcarrier. Ze ogen en zijn roestig zelfs imperfect, aangetast door het veelvuldige gebruik en de inwerking van het zoute zeewater. We vinden ze terug op de sloopwerven aan de kust van India waar Tilmann zijn inspiratie voor zijn serie vandaan haalde.