In ovale zaal West kun je twee nieuwe aanwinsten bekijken. Het zijn twee wandkleden van verschillende kunstenaars, uit verschillende tijden en met heel verschillende voorstellingen. Baletto Geometrico werd in 1980 gemaakt door de Italiaanse ontwerper Andrea Branzi en Koen Taselaar maakte vijf jaar geleden het wandkleer Radical Furniture for Radical Times.

Op Balletto Geometrico zie je vier dansende figuren in een abstract ballet en op Radicial Furniture for Radical Times ontdek je inktvissen in een postmodern designinterieur. Heel wat anders dus.

En tóch zijn beide kunstwerken aan elkaar verwant.

Andrea Branzi & Postmodernisme

Andrea Branzi (1938-2023) was een Italiaanse vormgever uit de omgeving van Alessandro Mendini. Hij was evenals Mendini vanaf 1976 betrokken bij het radicale design-collectief Studio Alchimia in Milaan (en vanaf 1981 ook bij de iets commerciëler ingestelde designgroep Memphis). Een van de uitgangspunten van Alchimia was wat ze ‘re-design’ noemden: het hergebruik van stijlen en motieven uit de geschiedenis van de beeldende kunst en het design. Het was deels een reactie op de modernistische eis dat kunst en design altijd maar ‘nieuw’ moest zijn. In antwoord op het strenge, saaie en onpersoonlijke functionalisme waarin het modernisme was verzand propageerde Alchimia non-conformisme, ambachtelijk handwerk en een uitbundig gebruik van decoratie. De beroemde Poltrona di Proust van Mendini was het meest bekende en provocerende ontwerp van Alchimia uit die periode.

Beeld: Andrea Branzi, Balletto Geometrico, 1980, 200 x 300 cm, wol, aangekocht met steun van de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum