Het Stedelijk Museum presenteert de tentoonstelling Painting as Prop van Wilhelm Sasnal (1972, Tarnów, Polen) in de prestigieuze IMC erezaal. De tentoonstelling presenteert vijfentwintig schilderijen, waarvan sommige een rol speelden als rekwisieten in Sasnals recente filmproject The Assistant, waarin de grenzen tussen kunst en film vervagen en botsen met de hedendaagse wereld.

Sasnals film The Assistant (2024) is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Zwitserse schrijver Robert Walser (1907), waarin Joseph Marti, als assistent van ingenieur-uitvinder Carl Tobler, verstrikt raakt in diens bizarre wereld. Voor deze film schilderde Sasnal herinterpretaties van moderne en avant-garde meesterwerken en gebruikte ze als filmrekwisieten.

De kunstenaar toont deze werken in Painting as Prop naast andere schilderijen die hun inspiratie putten uit archiefbeelden en momentopnamen uit het dagelijkse leven. Zowel in de film als in de tentoonstelling wijst de kunstenaar op de overeenkomsten tussen de wereld van Walsers aangrijpende schelmenroman uit het begin van de twintigste eeuw en onze huidige tijd.

Beeld: Wilhelm Sasnal, ‘Zonder titel’ (naar ‘De dans’ van Henri Matisse), 2018, olieverf en spraypaint op doek, 260 × 340 cm. Met dank aan de kunstenaar en Foksal Gallery Foundation. Foto: Marek Gardulski.