Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.

Bij ieder nummer ontvangt u als bijlage de meest complete tentoonstellingsagenda van Nederland in handig zakformaat, zodat museumbezoek eenvoudig vooraf te plannen is. Museumtijdschrift verschijnt acht keer per jaar.

Over het boek

Kunstenaar Johanna van Eijbergen (1865-1950) was de enige vrouw in Nederland de rond 1900 op het gebied van de metaalkunst haar stempel drukte. Tot dan toe namen veel vrouwen in de toegepaste kunst een uitvoerende rol in. Het decoreren van textielwerk en het beschilderen van keramiek behoorden tot hun werkterrein. Als enige vrouwelijke ontwerper van metaalsierkunst heeft Johanna van Eijbergen in de kunstgeschiedenis dan ook een bijzondere plaats. Het is de hoogste tijd om haar indrukwekkende werk in de schijnwerpers te zetten. Het boek Johanna van Eijbergen | 1865-1950 toont haar belangwekkende oeuvre dat ze in slechts tien jaar tijd wist op te bouwen.

Bij de Nederlandse metaalkunst rond 1900 praten we veelal over kunstenaars als Jan Eisenloeffel (1876-1957), Frans Zwollo sr. (1872-1945), Carel Begeer (1883-1956) en Johannes Cornelis Stoffels (1878-1952). Ook de naam Johanna van Eijbergen behoort echter toe aan dit rijtje invloedrijke kunstenaars uit die tijd. Van Eijbergen begaf zich in een mannenwereld en wist in een korte periode een groots oeuvre op te bouwen als metaalkunstenaar. Zij onderscheidde zich door de manier waarop ze gestileerde dier- en plantmotieven wist te verbinden met geometrische vormen. Haar ontwerpen sluiten aan bij de heersende art nouveau-stijl van rond het fin de siècle.

Van Eijbergen maakte haar ontwerpen voor de Hengelose fabrikant G. Dikkers & Co. Deze ‘Fabrikant van Appendages voor Machines en Stoomketels’ bood tussen 1904 en 1910 een atelier voor de productie van sierwerk. Hier werden de ontwerpen van Van Eijbergen uitgevoerd. Het zijn bloemen en dieren, met name gevleugelde insecten, vlinders en vissen die terugkomen op de vaasjes en sierschalen in messing, koper en tombak. In het boek Johanna van Eijbergen | 1865-1950 zien we ook het fabelachtige werk van de hedendaagse illustrator Merlijne Marell (1986), die zich door Van Eijbergen liet inspireren. Dit boek verschijnt bij de solotentoonstelling met het werk van Johanna van Eijbergen die medio 2022 plaatsvindt in het Drents Museum te Assen.

Deze aanbieding is geldig tot 1 september 2022.

Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.

Bij ieder nummer ontvangt u als bijlage de meest complete tentoonstellingsagenda van Nederland in handig zakformaat, zodat museumbezoek eenvoudig vooraf te plannen is. Museumtijdschrift verschijnt acht keer per jaar.

Over het boek

Boekdrukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945) was prominent lid van de Groninger kunstkring De Ploeg. Begin jaren 20 van de vorige eeuw kwam hij op het idee om met het materiaal dat hij als drukker in handen had, kunst te gaan maken. Zijn vernieuwende omgang met het rigide materiaal van de drukker, brak met de dan geldende regels. Iets wat hij zijn hele kunstenaarsleven lang zou blijven doen. Werkman gebruikte letters, cijfers en tekens, vlakken en lijnen en ook de inktrol om grafische werken te maken die hij druksels noemde. Zijn onconventionele manier van werken ontwikkelde hij al doende. De artistieke mogelijkheden van zijn drukseltechniek vormt een bron van inspiratie. Destijds voor zijn medekunstenaars van De Ploeg en tijdgenoten, maar ook vandaag de dag voor toonaangevende kunstenaars in binnen- en buitenland.

Het boek Hendrik Werkman, het druksel en de kunst toont Werkman als een van de grote Nederlandse kunstenaars van de 20ste eeuw. Een grafisch kunstenaar die zichzelf bleef vernieuwen. Letters en cijfers toonden zich tot dan toe nog nooit zo eigenzinnig aan de wereld. Veel van Werkmans artistieke drukwerk is bewaard gebleven. Wat kunstenaars en liefhebbers zo aantrekt in Werkmans unieke druksels, is zijn ambachtelijke manier van werken en persoonlijke betrokkenheid. Zijn ‘humane’ werkwijze is wat de druksels onderscheidt van het aan het Oost-Europese constructivisme gelieerde oeuvre van Werkmans tijdgenoot, de architect en vormgever Piet Zwart. Hedendaagse Nederlandse kunstenaars als Ewald Spieker, Ben Joosten en Harry Wolfkamp laten in Hendrik Werkman, het druksel en de kunst zien hoe zij zich met hun fascinatie voor de kracht van letters door Werkman hebben laten inspireren.

Deze aanbieding is geldig tot 13 oktober 2022.