Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrief
Iedere week verstuurt Museumtijdschrift een online nieuwsbrief met een recensie of interview, tentoonstellingstips, winacties en cultureel nieuws. Blijf op de hoogte en schrijf je nu in!
Iedere week verstuurt Museumtijdschrift een online nieuwsbrief met een recensie of interview, tentoonstellingstips, winacties en cultureel nieuws. Blijf op de hoogte en schrijf je nu in!
Een theatervoorstelling over fotografie klinkt als een conceptuele gok, maar bij Erwin Olaf werkt het verrassend goed. Zijn werk lijkt gemaakt voor drama, emotie en overdaad. ‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ brengt zijn iconische foto’s naar het podium, waar acteurs de verstilde beelden nieuw leven inblazen.
Aan de rand van Arnhem ligt de Diogenesbunker, ooit gebouwd door de nazi’s als zenuwcentrum van de luchtverdediging. Nu vormt hij het decor van ‘Emerging exits’, een tentoonstelling waarin vijftien hedendaagse kunstenaars actuele dreigingen onderzoeken – van klimaatcrisis tot geopolitiek. Maar er zijn ook hoopvolle uitwegen te vinden: “Het is knap hoe de samenstellers oorlogsgeschiedenis weten te koppelen aan actualiteit zonder weg te zinken in machteloosheid.”
“Ik doe dit al een jaar: zo op straat lopen en hopen dat er iets moois langs loopt”, hoor je fotograaf en cineast Ed van der Elsken (1925-90) zeggen terwijl hij een performance op de Dam filmt. Zijn film Een fotograaf filmt Amsterdam (1982) is te zien in het Purmerends Museum, dat zijn honderdste geboortejaar viert met twee tentoonstellingen. In ‘Oog voor Amsterdam’ op de begane grond keer je terug naar de jaren zeventig en tachtig. Kleurige foto’s tonen het rauwe, levendige straatbeeld van krakers, kinderen en protesten. Op film zwaaien mensen recht in de lens of steken hun tong uit, terwijl Van der Elsken met gevatte commentaren vertelt wat hij ziet. In de bovenzaal is ‘Avonturen op het land’ te zien. Hier verruilt hij de stad voor een boerderij in Edam. Intieme beelden van modderlaarzen, kinderen en weidedieren vangen de eenvoud van het buitenleven.
De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs gaat dit jaar naar ‘Sag mir wo die Blumen sind’, de monumentale dubbeltentoonstelling van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer in het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum. Museumdirecteuren Rein Wolfs (Stedelijk Museum) en Emilie Gordenker (Van Gogh Museum) blikken terug op deze unieke coproductie. “Dat twee musea gelijkwaardig samenwerken aan zo’n grootse tentoonstelling, is een krachtig signaal in een tijd waarin samenwerking steeds noodzakelijker wordt.”
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 2, over Willem Paets.
In het Stedelijk Museum Schiedam nodigt de tentoonstelling ‘Missen als een ronde vorm – De kunst van het doorleven’ uit om rouw, gemis en liefde in al hun schakeringen te delen. Terwijl we voor het leven talloze rituelen kennen, blijft de dood vaak toegedekt.
De herfstvakantie staat weer voor de deur. Tijd voor uitstapjes met het hele gezin – naar plekken waar je kunt bouwen, ontdekken en dromen. Museumtijdschrift zet een aantal activiteiten op een rij.
TIP VAN DE WEEK | Het jaar 1913 markeerde een spectaculair hoogtepunt van wederzijdse inspiratie en uitwisseling tussen kunstenaars in Europa. In ‘1913 – De grote kunstexplosie’ brengt Singer Laren werken samen van kunstenaars die elkaar in dat jaar wisten te inspireren met felgekleurde futuristische, expressionistische en kubistische experimenten. Tegelijkertijd laat de selectie zien hoe prominent Nederlandse kunstenaars rond 1913 aanwezig waren binnen de Europese avant-garde.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.