Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrief
Iedere week verstuurt Museumtijdschrift een online nieuwsbrief met een recensie of interview, tentoonstellingstips, winacties en cultureel nieuws. Blijf op de hoogte en schrijf je nu in!
Iedere week verstuurt Museumtijdschrift een online nieuwsbrief met een recensie of interview, tentoonstellingstips, winacties en cultureel nieuws. Blijf op de hoogte en schrijf je nu in!
In Museum Het Schip in Amsterdam schitteren eindelijk de onderbelichte werken van de vrouwelijke makers van de Amsterdamse School, een architectuur- en designstroming tussen 1910 en 1930. De tentoonstelling brengt het werk van de vrouwelijke kunstenaars en ontwerpers tot leven in kleurrijke ruimtes vol textiel, drukwerk, foto’s en sculpturen. Overtuigend wordt getoond hoe groot de bijdrage van vrouwen wél was, ook al werden hun namen niet genoemd. De expositie draagt de terechte titel ‘Ongekend talent – De vrouwen van de Amsterdamse School’.
In ‘Licht, lucht, water’ laat Museum Panorama Mesdag zien hoe kunstenaars al bijna twee eeuwen naar het Haagse landschap kijken. In het eerste deel staan de schilders van de Haagse School centraal: meesters die in de negentiende eeuw de duinen, het strand en het wisselende kustlicht vastlegden. Het tweede deel laat zien hoe kunstenaars na de Tweede Wereldoorlog naar hetzelfde landschap keken, maar met een frisse blik en een andere stijl. Soms abstracter, soms kleurrijker, maar altijd met de negentiende-eeuwse Haagse kunst als bron van inspiratie.
Wie in de zeventiende en achttiende eeuw tot de Engelse elite behoorde, maakte vroeg of laat een zogeheten Grand Tour: een culturele reis van Dover naar Parijs, via de Alpen naar Italië, met Rome als ultiem eindpunt. De indrukwekkende souvenirs die de aristocraten onderweg verzamelden, zijn nu te zien in het Mauritshuis in Den Haag in de tentoonstelling ‘Grand Tour – Bestemming Italië’.
De tentoonstelling 'Please Touch' in het Nederlands Zilvermuseum nodigt bezoekers uit om objecten van vroeger niet alleen te bekijken, maar ook aan te raken. Door de zwaarte en structuur te voelen van eeuwenoude dinerschaaltjes en sierlijke bekers ervaar je de geschiedenis letterlijk met je handen. Want zoals blijkt uit de tentoonstelling: de sporen van gebruik vertellen een verhaal.
Is de tentoonstelling ‘Bourgondiërs in Limburg’ in het Limburgs Museum in Venlo ook daadwerkelijk een Limburgs feestje? Ja en nee. Een feest voor het oog is het zeker, maar een heldere focus op dat ‘Limburg’ uit de titel ontbreekt.
Zie ik wat ik denk te zien, of word ik misleid? Terwijl we vandaag echte beelden proberen te onderscheiden van kunstmatige intelligentie, speelden kunstenaars eeuwen geleden al met de grens tussen echt en schijn. De tentoonstelling ‘Om de tuin geleid’ in Het Noordbrabants Museum laat zien hoe misleiding, verleiding en verbeelding al eeuwenlang hand in hand gaan, aan de hand van zestiende en zeventiende-eeuwse kunst en hedendaagse werken.
Hoewel ze door sommigen ooit werd geprezen als een van de grootste beloftes van haar generatie, raakte haar naam na haar dood in de vergetelheid. Nu brengt Museum Drachten daar verandering in met de eerste solotentoonstelling sinds 1979: ‘Dit is Edith van Leckwyck’.
Japanse ama-duikers doken eeuwenlang op één ademteug naar parels, zeewier en schelpdieren. Tussen 1955 en 1985 fotografeerde parelhandelaar Kusukazu Uraguchi in zijn geboortestreek Shima hun feeërieke onderwaterwereld. Tachtig zwart-witfoto’s zijn nu in Huis Marseille in Amsterdam te zien.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.