Omkijken bevat kunstwerken uit diverse deelcollecties, met als uitgangspunt werken uit de 16e en 17e eeuw. Deze werken zijn aangevuld met stukken die een nieuw perspectief bieden op oude meesters en een speciale betekenis hebben voor onze conservatoren. 

De tentoonstelling is zo ingericht dat je als bezoeker met een persoonlijke blik naar de kunst kan kijken. Dit gebeurt door twee groepen werken tegenover elkaar te hangen, alsof ze met elkaar in gevecht zijn. Twee kleine gecureerde groepen hangen vast aan de muur, terwijl twee grote groepen aan rekken daartegenover hangen. De vaste groepen ‘beweren’ iets, en de werken aan de rekken reageren daarop. Als bezoeker kan je via een beeldscherm gekoppeld aan een bewakingscamera een werk van het rek aan de vaste groep toevoegen.

Om anders naar kunst te kijken, moet je je bewust zijn van wat je beïnvloedt. De naam van de kunstenaar is zo’n factor, die helpt je categoriseren en bepaalt wat je ziet. Als je de naam kent, plaats je het werk onbewust al in een bepaalde categorie of in een bekend verhaal. Als je de naam niet kent, kun je of afgeleid worden of juist de kans krijgen om de canon te herschrijven door een werk van een onbekende kunstenaar toe te voegen aan de grote namen.

Beeld: Marlene Dumas, You Too, 2000. Bruikleen Museum Boijmans van Beuningen. Aankoop met steun van Kalhorn/Timmermans Fonds, 2009