De praktijk van Jae Pil Eun vertrekt vanuit persoonlijke en intergenerationele herinneringen en ervaringen. In zijn werk onderzoekt hij verdwijnende rituelen en mythologieën, inclusief hun representaties, die vaak onder druk staan door de gevolgen van kolonialisme. Door middel van performances, muziek, tekst en installaties brengt de kunstenaar onderwerpen als sterfelijkheid, de scheiding tussen natuur en cultuur, en magie met elkaar in dialoog.
In Red Celebration, zijn eerste institutionele solotentoonstelling in Nederland, onderzoekt Jae Pil Eun dominante westerse hiërarchieën waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen hoge en lage culturen. Hij pleit voor een levenswijze die in nauwe verbinding staat met de aarde, in plaats van de menselijke drang naar verheffing centraal te stellen.
Tijdens een residentieperiode in de Vleeshal, ontwikkelde de kunstenaar ter plekke nieuw werk voor zijn solotentoonstelling: een site-specifieke installatie rond de figuur van een slang – gezien als een symbool van transformatie dat, door zijn anatomie, zich letterlijk met zijn gehele lichaam over de aarde beweegt.
Tijdens de opening wordt de installatie – bestaande uit een groot keramisch kunstwerk op de vloer in combinatie met verschillende architectonische ingrepen in de tentoonstellingsruimte – geactiveerd door de performance Lower Being. Deze performance, uitgevoerd door de kunstenaar en twee performers, stelt kwetsbaarheid en toenadering centraal via choreografie en muziek, als de essentie van transformatie en gemeenschapsvorming. Of, eenvoudiger gezegd, zoals het begeleidende lied het verwoordt: “we gather on the ground.”
