Vanaf 13 september 2025 presenteert De Pont Museum in Tilburg een dubbele première van de Marokkaans-Belgische kunstenaar Hamza Halloubi (1982). Naast Vizor (2024), Halloubi’s eerste speelfilm over de onoplosbare dilemma’s in het leven en de kunst, wordt zijn meest recente werkgroep, die het lot van Mehdi Ben Barka (1920-1965) als vertrekpunt neemt, tentoongesteld. Halloubi verkent in een indringende en poëtische installatie de rol van kunst in een laatkapitalistische samenleving.
Halloubi werd geïnspireerd door het mysterie rond Mehdi Ben Barka (1920-1965), een prominente revolutionaire Marokkaanse politicus die in 1965 verdween in Parijs. Ben Barka sprak zich openlijk uit tegen de monarchie, pleitte voor een democratisch en antikoloniaal Marokko.
Vizor (2024)
In Halloubi’s eerste grote speelfilm Vizor blijkt dat de hoofdpersoon nietsvermoedend getrouwd is met zijn zus. Verward door zijn gevoelens voor zijn vrouw en zoon en getergd door een onoplosbaar dilemma slaat hij op de vlucht.
Het is slechts één van de lijnen in de film waarin verhalen over corruptie, gentrificatie en de complexiteit van de Marokkaanse samenleving losjes en open naast elkaar lopen. Net als de relatie waarin de hoofdpersoon zit gevangen, eindigt elke verhaallijn echter in een impasse. Halloubi onderzoekt in Vizor tevens de grenzen van het medium film, waarbij hij zijn aandacht richt op zowel het maakproces als zijn twijfels over de betekenis en relevantie van kunst in de bredere zin.

