De natuur vormt een belangrijk thema in het veelzijdige oeuvre van Warffemius (Den Haag, 1956). Het vertrekpunt van zijn werken is verwondering. In veel van zijn werken verwijst hij naar planten en bomen. Hij zoomt daarbij in op details: gestileerde boomstammen en takken, soms voorzien van een enkel blad – teruggebracht tot hun essentie. In zijn jongensjaren komt Warffemius veel op de Veluwe. Zijn ouders hebben er in die tijd een vakantiehuisje. Uiteindelijk ligt daar de basis van zijn werk. Het gevoel, dat je als kind op je rug in het gras ligt en om je heen kijkt, heeft hem sterk gevormd.

Atelier Warffemius, foto Eric de Vries

Zijn schilderijen zijn de afgelopen jaren losser en opener geworden. Hij laat de strakke stilering meer los en schildert met dunne, transparante verf tere twijgjes, stengels en paddenstoelen. Zijn recente werk op doek en papier is licht, wit van toon en doordrenkt met poëzie. Ook in zijn sculpturen blijft Warffemius trouw aan de strak gestileerde vormen, die hij ontleent aan de natuur.

Sinds 2005 is Warffemius lid van de Potsdamer Gruppe, een Duits-Nederlandse groep bevriende kunstenaars die regelmatig gezamenlijk exposeert. Tot deze groep behoren onder anderen Hubertus von der Golz, Frank Michael Zeidler, Armando en Sjoerd Buisman. De afgelopen jaren exposeerde Warffemius regelmatig in musea in China. Werk van Warffemius is opgenomen in vele nationale en internationale collecties.

Warffemius, diverse sculpturen brons
Warffemius