Rob Chevallier presenteert in de Leonorazaal van de Haagse Kunstkring een groot overzicht van zijn werk rond het thema klimaatverandering. In ruim 150 installaties en foto-objecten legt hij verbanden tussen ons dagelijks leven en grote maatschappelijke vraagstukken.

Chevallier werkt met een combinatie van fotografie en kringloopmaterialen. Alledaagse gebruiksvoorwerpen, van pannen en stoven tot uitlaatpijpen, worden dragers van een nieuw beeld en krijgen zo een onverwachte betekenis. De confrontatie tussen herkenbare objecten en urgente onderwerpen nodigt uit tot reflectie.

Te zien zijn onder meer de monumentale installatie ‘De stikstofboom’ waarin honderd foto’s in notenbakjes en schaaltjes hangen aan uitlaatpijpen. In ‘Hot Holland Top 20′ zijn twintig foto’s verwerkt op traditionele stoven, een indringende verwijzing naar de opwarming van Nederland. ‘Klimaatschalen’ bestaat uit foto’s op glazen schalen die de broosheid van het klimaat zichtbaar maken. De serie ‘Water en ijs’ toont vijftien foto’s van verdwenen en verdwijnende schaatsbanen in Nederland, stille getuigen van veranderende winters. Ook is er werk als ‘eceding biodiversity I’, dat de afname van de biodiversiteit invoelbaar maakt. Daarnaast omvat de expositie vele kleinere objecten die thema’s als de kloof tussen arm en rijk, industrialisering en automatisering laten zien.

De opening vindt plaats met een openbare discussie over de vraag:

Welke rol heeft beeldende kunst in relatie tot klimaatverandering en natuurbehoud?

De discussie wordt geleid door Yolande Koot (Klimaatgesprekken) en bevat bijdragen van Rob Chevallier en Carlien Oudes, beeldend kunstenaar en curator van de Klimaatexpo in Zwolle en het Muiderslot.

Gelijktijdig is in de bovenzaal de tentoonstelling De kwetsbare Nederlandse natuur te zien. Hiervoor selecteerde Rob Chevallier werk van leden van de Haagse Kunstkring in combinatie met kunstenaars van de groep Grensverleggers. Deze expositie benadrukt de schoonheid en kwetsbaarheid van ons eigen landschap.