Dit najaar brengen Museum JAN en Museum MORE | Kasteel Ruurlo de revolutionaire creaties van het Nederlandse mode-icoon Fong-Leng. Daarbij focust de tentoonstelling in Kasteel Ruurlo zich vooral op de ronkende jaren ’70 én Fong-Lengs relatie met ‘levend kunstwerk’ Mathilde Willink. Naast een selectie unieke, sculpturale gewaden toont MORE ook denim ontwerpen die Fong-Leng maakte voor Levi’s. Nieuwe werken van modefotograaf Ferry van der Nat laten bovendien zien hoe eigentijds de mode van Fong-Leng nog steeds is.
Het is dit jaar precies 60 jaar geleden dat de Nederlands-Chinese Carla Maria Fong Leng Tsang (1937) haar turbulente carrière start. Ze is dan een van de weinige vrouwelijke modemakers en doorbreekt begin jaren ’70 het heersende beeld van Nederlandse haute couture. Alles aan Fong-Leng ademt de sfeer van het Amsterdam van die tijd. Haar uitbundige, theatrale creaties en ook haar baanbrekende modeshows met opzwepende discomuziek doen stof opwaaien in de keurige Nederlandse modewereld.
Ze ontwikkelt een geheel eigen signatuur en laat zich onder meer inspireren door haar Chinese roots en door Aziatische plant- en diermotieven. Ze gebruikt materialen zoals leer, suède, zijde en maraboe-veren. Bij het maken van haar fantasierijke of exotische creaties past ze oude handwerktechnieken toe zoals plisseren, smokwerk en applicaties. Fong-Leng heeft zichzelf dan ook nooit als ontwerper gezien maar als modekunstenaar. Haar stukken ziet ze als autonome kunstwerken. “Ik wil iets scheppen dat niet vergaat. Ja, noem het streven naar onsterfelijkheid”, zei ze ooit.
Beeld: Paul Huf, Fong-Leng en Mathilde, 1974, collectie Museum MORE Gorssel & Ruurlo ©Maria Austria Instituut