In SKIN – SLITS | CUTS | RELICS toont fotograaf Hans Bol zowel de poëtische als verwoestende kant van de marmerwinning in Carrara. Door middel van analoge en digitale fotografische technieken laat hij de impact van de steengroeven op het landschap van deze Italiaanse regio zien.
In de tentoonstelling staat de spanning tussen cultuur en destructie centraal. Marmer leent zich bij uitstek voor het bijna tastbaar verbeelden van onder andere de menselijke huid in al haar schoonheid, maar de winning ervan laat tevens onuitwisbare sporen na in het landschap.
Bol onderzoekt de dualiteit die de ecologische consequenties van deze industrie toont – het leeggeplunderde en achtergelaten landschap – maar laat ook de schoonheid zien die eruit voort kan vloeien. Een reflectie op de latente menselijke vorm in steen en de historische en indrukwekkende industrie die achter de marmerwinning schuil gaat.
Twee nieuwe fotoboeken van Hans Bol begeleiden de tentoonstelling: SKIN en SLITS | CUTS | RELICS (Recto Verso Publications, 2025)
Hans Bol (1957) woont en werkt in Ooij, nabij Nijmegen. Zijn werk kenmerkt zich door verstilde, analoge beelden en een diepe verbondenheid met het landschap. Hij maakt gebruik van ambachtelijke technieken zoals platinum-palladiumdruk en foto-etsen. Naast zijn autonome werk was hij jarenlang vaste drukker voor het Nederlands Fotomuseum. Zijn werk is opgenomen in collecties van o.a. Rijksmuseum Amsterdam, Museum Beelden aan Zee, Nederlands Fotomuseum en FOMU Antwerpen.
Beeld: Hans Bol