Wie wordt er niet gepakt door de schilderijen van Rembrandt, Vermeer en vele andere befaamde kunstschilders uit de Gouden eeuw? De exposanten in Huis Kernhem in ieder geval wel! Camilla van den Hombergh, Corinne Roes, Hetty Neyenhuis en Margriet Poelma besloten jaren geleden zich verder te ontwikkelen door lessen in klassieke olieverftechnieken te gaan volgen. Schilderen volgens 17e eeuwse technieken is een mooie, maar ook tijdrovende bezigheid omdat het een gelaagd proces is. Hoe gaat dat in zijn werk? Elk schilderij begint met een houtskoolschets die vervolgens met inkt wordt vastgezet op paneel. Daarna krijgt het paneel een imprimatura: een dunne, gekleurd transparante laag die straks voor de gewenste sfeer en eenheid in het schilderij zorgt. In deze fase worden ook de lichte en donkere partijen uitgewerkt om het spel van licht en schaduw vast te leggen. Zo ontstaat een monochroom schilderij, de onderschildering, waarop daarna in vele lagen olieverf kleur wordt aangebracht, een proces dat weken tot zelfs maanden kan duren. De getoonde schilderijen kennen alle deze opzet. Een bezoek aan deze unieke expositie laat de weerslag zien van de 17e eeuwse schilderkunst in het werk van de vier hedendaagse kunstenaars, elk op eigen wijze!

Beeld: Corinne Roes