Het MOU museum, gehuisvest in het majestueuze stadhuis, onthult meer over de rijke geschiedenis van Oudenaarde. Van de 15de tot de 18de eeuw maakte onze stad furore in de wandtapijtkunst. Het museum heeft meer dan 37 originele wandtapijten in bezit en stelt hiervan 17 meesterwerken uit de 16de en de 17de eeuw tentoon.

Een aantal pas gerestaureerde en nieuwe aanwinsten worden voor het eerst tentoongesteld, zo onder meer een wandtapijt Uit de geschiedenis van Troje :“Hector maakt zich klaar voor zijn gevecht met Achilles”, ca. 1600-1620 en een wandtapijt dat een veldslag afbeeldt en deel uitmaakt van de prestigieuze reeks “de geschiedenis van Alexander (1580 – 1590)”. Beide werden in New York aangekocht.

Wie interesse heeft in conservatie en het technisch aspect van de wandtapijtkunst, kan in het museum ook het restauratie- en conservatieatelier bezoeken. Een restauratiedeskundige staat je graag te woord. Max 4 personen kunnen gelijktijdig het atelier bezoeken.

Daarnaast is er een nieuwe audiotour in drie talen (NL, FR, ENG) beschikbaar. De tour kan ook beluisterd worden via jouw persoonlijke smartphone en is dus volledig coronaproof.

Voor kleine bezoekers is er een zoektocht in de wandtapijtenzaal.

Foto: website MOU