Woeste zeeën, gestrande schepen en uitrukkende reddingboten. Beleef het in het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Het interactieve museum vertelt het verhaal van het reddingwezen in Nederland. Voor jong en oud is er van alles te zien en te doen. Ervaar bijvoorbeeld hoe windkracht 10 aanvoelt, beleef de wilde zee met de vaarsimulator en verstuur een bericht in morse. Modellen, instrumenten en authentieke zwart-wit films spreken de oudere bezoekers aan. Terwijl kinderen het heldenspel kunnen spelen, op een reddingboot kunnen spelen en met de audiotour een reddersmedaille kunnen winnen. Er is in het museum onder andere aandacht voor de redders, reddingsacties, reddingboten, reddingsmaatschappij, scheepscommunicatie, navigatie en divers reddingmateriaal.
Het museum is gevestigd in een voormalige motorenwerkplaats van de Koninklijke Marine. Voor het museum liggen zes varende historische reddingboten. Van april tot en met oktober kun je voor maar € 5,00 een rondvaart maken door de binnenhaven van Den Helder met de reddingboot Johan de Witt.